Piata serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale prin intermediulplatformelor DTH continua sa creasca
10.11.2009
„Numarul total de abonati la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale pe baza de abonament din România a crescut în prima jumatate a anului 2009 la 5,72 milioane abonati, de la 5,64 milioane la sfârsitul anului 2008. Dintre acestia, 3,42 milioane de abonati utilizau serviciile prin intermediul retelelor de cablu”, a declarat presedintele ANCOM Catalin Marinescu, prezent astazi la cea de a 14-a editie a Conventiei de Comunicatii prin Cablu.
Potrivit datelor preliminare adunate de ANCOM de la furnizorii de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale, rata de penetrare la nivel de gospodarii a înregistrat o crestere usoara, de la 77,1% la finalul lui 2008, la 78,1% la 30 iunie 2009. În timp ce rata de penetrare pentru serviciile de tip DTH este în crestere constanta, rata de penetrare pentru serviciile de retransmisie prin intermediul retelelor de cablu este în scadere, asa cum se întâmpla deja din anul 2008.
Numarul total de furnizori operationali este în continua scadere, de la 523 la finalul anului 2008, la 498 în prima jumatate a lui 2009. Datele preliminare arata ca scaderea se datoreaza numarului mai mic de furnizori de televiziune prin cablu fata de anul 2008, numarul furnizorilor care ofera servicii prin retele satelit si prin tehnologie IP ramânând constant.
La jumatatea anului 2009, aproape 2,6 milioane de abonati receptionau programele audiovizuale în format digital, cei mai multi dintre acestia, peste 2,3 milioane, utilizând sistemele de tip DTH. Astfel, un procent de aproape 90% de abonati din cei 2,6 milioane receptioneaza aceste programe prin retele satelit, în timp ce procentul celor care receptioneaza programele în format digital prin retele de cablu este în crestere.
„Datele preliminare pe care le avem la dispozitie ne arata ca industria de cablu trebuie sa raspunda astazi marii provocari reprezentate de concurenta din partea ofertelor prin intermediul platformelor DTH, si o modalitate prin care poate face acest lucru este modernizarea continua a serviciilor si cresterea preocuparii pentru client. ANCOM vine în sprijinul industriei prin mijloacele pe care le are la dispozitie si se implica activ în actualizarea proiectului de lege privind infrastructura retelelor de comunicatii electronice, participând astfel la pregatirea unui cadru de reglementare care sa raspunda uneia dintre cele mai importante probleme pe care o înfrunta astazi industria de cablu”, a mai adaugat Catalin Marinescu.
El a facut referire si la plângerile sosite în ultimul an pe adresa Autoritatii care arata cresterea numarului de nemultumiri în rândul clientilor serviciilor de televiziune prin cablu. ANCOM primeste petitii care reclama serviciile operatorilor de cablu în special în ceea ce priveste clauzele contractuale, probleme tehnice, probleme de instalare sau modalitatea de facturare.
Pentru ca atributiile Autoritatii sunt limitate, obiectul acestor petitii intrând în sfera de competenta a ANPC, Autoritatea pregateste o serie de masuri pentru protejarea utilizatorilor finali, în sensul asigurarii satisfactiei fata de serviciile contractate si a unei mai mari transparente a conditiilor de utilizare a serviciilor de comunicatii electronice. Pentru a realiza acest lucru, ANCOM va reconsidera în perioada urmatoare statutul serviciilor de televiziune prin cablu, luând în considerare posibilitatea de a introduce prevederi suplimentare la nivelul regimului de autorizare generala.