Numarul magazinelor online din România va creste cu 50% pe an în urmatorii trei ani, ajungând la 3.000 în 2011
Un studiu comandat de ANC pentru evaluarea pietei de comert electronic din România si realizat în perioada septembrie - octombrie 2008 arata ca numarul magazinelor online din România va continua sa creasca cu 50% pe an în intervalul 2009-2011, ajungând pâna la 3.000 de magazine functionale care vor desfasura curent activitati de comert pe internet.
„Putem estima ca piata de comert electronic înregistreaza în acest moment o valoare de 250 de milioane de euro, iar reprezentantii magazinelor online, citati în acest studiu, apreciaza ca în urmatorii doi ani volumul vânzarilor online va atinge valoarea de un miliard de euro, fara a lua în calcul si serviciile, adica turismul sau plata facturilor,” a declarat Liviu NISTORAN, presedintele ANC.
Conform studiului privind comertul electronic, în prezent, în România, exista aproximativ 900 de magazine online active, cele mai multe oferind la vânzare produse din sfera tehnologiei si comunicatiilor. Jocurile pentru calculator, jucariile, florile, ceasurile si biletele la diverse spectacole se comercializeaza în 30% din magazinele online din România. Cartea si informatia se vând în doar 10% din totalul magazinelor si acelasi procent din totalul magazinelor se ocupa de vestimentatie si moda. În momentul de fata, aproape 5% din totalul site-urilor care functioneaza în România sunt destinate activitatilor de comert electronic.
În 2007 s-au lansat magazine care comercializeaza laptopuri, produse de papetarie, retelistica, software, jucarii, auto, încaltaminte, audio, video sau muzica. În 2008 se observa o tendinta de crestere a numarului magazinelor specializate în comercializarea de produse precum computere, telefoane, filme, arta, produse industriale, auto si îmbracaminte. Studiul apreciaza ca pentru 2008-2009 produsele din domeniul tehnologiei informatiei vor domina vitrinele online.
„Faptul ca majoritatea celor care au cumparat de pe internet spun ca au folosit magazinele online românesti, doar 3% sustinând ca au cumparat exclusiv de la magazinele online din strainatate, înseamna ca internautii români care cumpara online au încredere în site-urile de comert electronic autohtone”, a apreciat Liviu Nistoran, citând studiul.
Studiul arata ca 72% dintre cei care au cumparat online în ultimele 12 luni au revenit pentru a achizitiona noi produse, ceea ce înseamna ca au fost multumiti si au devenit clienti fideli ai respectivelor magazine. Doar 21% dintre respondenti au declarat ca au avut probleme cu magazinele online.
Dintre cumparatorii online, majoritatea respondentilor achizitioneaza produse IT&C. 26% dintre respondenti declara chiar ca au cheltuit peste 2.000 de lei în magazinele online românesti de IT&C pe parcursul ultimului an. Media veniturilor celor care au declarat ca nu fac cumparaturi online este 1.072 RON/luna, în timp ce media venturilor lunare ale cumparatorilor online este de 1.945 RON.
ANC intentioneaza sa sprijine industria de comert electronic pentru a dezvolta o marca de încredere -un sistem bazat pe un cod de conduita acceptat de magazinele online a carui respectare sa fie certificata de un organism independent. Acest sistem a fost adoptat în numeroase tari membre ale Uniunii Europene. ANC analizeaza si posibilitatea de a elabora, în colaborare cu industria si cu cei care cumpara online, un sistem alternativ de solutionare a disputelor survenite între cumparatori si magazinele online. Acest sistem ar creste încrederea cumparatorilor în comertul electronic, oferindu-le o modalitate mai simpla si mai rapida de solutionare a disputelor decât cele existente în prezent.
Studiul a fost comandat de ANC si a fost realizat de Link 2 eCommerce, a costat aproximativ 6.000 de euro si a avut 6.095 de respondenti din rândul utilizatorilor online si 51 din rândul magazinelor online.