ANRC lanseaza Ghidul utilizatorului de telefonie fixa
21.04.2005
Joi, 21 aprilie 2005, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare în Comunicatii, Dan Cristian Georgescu, a luat cuvântul în sesiunea de deschidere a Zilei Comunicatiilor, pentru a anunta lansarea unei campanii de informare pe tema drepturilor pe care le au utilizatorii de servicii de comunicatii electronice si a beneficiilor de care acestia se pot bucura în conditiile unei piete concurentiale.
Campania ANRC vine sa întâmpine o necesitate de informare aparuta în rândul utilizatorilor de servicii de comunicatii în conditiile în care piata de telefonie fixa a parcurs foarte rapid drumul de la monopol la concurenta. Utilizatorii finali de telefonie fixa trebuie sa fie informati pentru a beneficia de maximum de avantajele oferite de piata concurentiala si pentru a se bucura de drepturile specifice care le sunt garantate prin Legea Serviciului Universal.
În urma efectuarii unor studii de piata în rândul furnizorilor si al utilizatorilor finali, pentru a se identifica gradul de cunoastere a cadrului de reglementare, a Autoritatii si a serviciilor oferite de aceasta, dar si a drepturilor utilizatorilor finali si a ofertei de telefonie, ANRC a constatat ca utilizatorii persoane juridice sunt mai bine informati decât utilizatorii persoane fizice. Totodata, în rândul persoanelor fizice cel mai mare procent al consumatorilor care nu îsi cunosc drepturile – 53,2% - este înregistrat de utilizatorii de telefonie fixa.
77,6% dintre utilizatorii persoane fizice nu fac uz de drepturile pe care le au, iar 92,8% dintre consumatori nu apeleaza la nici o institutie publica pentru a rezolva probleme legate de serviciile de comunicatii utilizate.
Studiul a aratat ca utilizatorii cunosc mai bine drepturile generale, garantate oricarui consumator de servicii, decât drepturile specifice utilizatorilor de servicii de comunicatii electronice. Astfel, în cazul telefoniei fixe, cel mai frecvent invocate sunt dreptul de a depune contestatii (18,3%), dreptul de rezolvare rapida a problemelor (15,7%) si cel de a beneficia de servicii de calitate (15,2%). Consumatorii sunt însa mai putin familiarizati cu drepturile specifice, prevazute în Legea nr.304/2003 pentru serviciul universal precum dreptul legat de un continut minim al contactului, dreptul de a fi informati cu cel putin 30 de zile înainte despre orice modificari operate de furnizor asupra conditiilor contractuale (servicii oferite, tarife, mod de taxare), dreptul de a renunta la contract fara a plati despagubiri daca utilizatorul nu este de acord cu modificarile facute de furnizor, dar si dreptul la informatii clare, detaliate si actualizate cu privire la conditiile de furnizare a serviciilor.
Plecând de la aceste aspecte, ANRC a editat si va distribui un Ghid al utilizatorului de telefonie fixa care contine informatii cu privire la drepturile utilizatorilor de servicii de telefonie, lista furnizorilor care ofera servicii de telefonie fixa, informatii despre numarul unic pentru apeluri de urgenta - 112 - si despre utilizarea numerelor cu regim special (de tip 08 sau 09) si selectarea transportatorului. Pliantul contine lista tuturor furnizorilor de telefonie fixa care au acceptat sa apara în acest material si au indicat datele de contact la care pot fi gasiti de utilizatori. De asemenea, pliantul contine o lista de întrebari pe care ANRC recomanda ca utilizatorii sa le adreseze furnizorilor înainte de a achizitiona servicii de telefonie fixa. Cele 2 milioane de pliante informative vor fi distribuite prin posta în toata tara, persoanelor fizice din mediul urban.
„Prin identificarea corespunzatoare a problemelor cu care se confrunta consumatorii am vrut sa ne asiguram ca atingem zonele nevralgice din punct de vedere al informarii. Procedând astfel vom avea garantia ca în timp consumatorii din România vor fi educati corespunzator în ceea ce priveste drepturile care le revin, devenind astfel si consumatori avizati”, a declarat Dan Georgescu.
Presedintele
Campania de informare a utilizatorilor finali, organizata cu sprijinul Uniunii Europene, prin programul Phare, face parte dintr-un proiect mai larg destinat dialogului între ANRC consumatori si industria de comunicatii electronice si servicii postale. O suma de aproximativ 100 de mii de euro a fost directionata catre demersurile de informare, destinate atât furnizorilor, cât si consumatorilor de servicii de comunicatii electronice.
Ghidul utilizatorului de telefonie fixa este atasat acestui mesaj si poate fi accesat si la adresa: http://www.anrc.rohttps://www.ancom.ro/radioamatori_1433