Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Comunicate de presă

ANRC prezinta stadiul pietei de comunicatii la finele anului 2005

22.05.2006

 

Din totalul traficului de voce (17,6 miliarde de minute) realizat în cursul anului 2005, 4,9% au fost initiate în retelele furnizorilor alternativi de servicii de telefonie fixa 53,1% în retelele publice mobile de telefonie, cele 42 de procente ramase reprezentând trafic de voce generat din reteaua fostului operator monopolist, arata „Raportul privind sectorul de comunicatii electronice din România în anul 2005”, publicat astazi de Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii.

 

La 31 decembrie 2005, numarul total de abonati la servicii de telefonie fixa depasea 4,3 milioane. În acelasi timp, cota de piata a furnizorilor alternativi de telefonie fixa a ajuns la aproximativ 10%, totalizând peste 460.000 de abonati (prin retele proprii si prin retelele de acces ale altor persoane). Majoritatea abonatilor furnizorilor alternativi care instaleaza linii telefonice fixe (86%) sunt persoane fizice, aceasta categorie înregistrând si cel mai mare indice de crestere în perioada 2004-2005 (de 9,1 ori mai mult).

 

La sfârsitul anului 2005, marea majoritate (70%) a celor 74 de furnizori alternativi activi ofereau servicii de apeluri internationale, 44 de furnizori ofereau servicii de apeluri catre destinatii nationale si 36 furnizau apeluri fix-mobil.

 

Desi, per total, traficul de voce originat în retelele publice fixe de telefonie a înregistrat o scadere usoara, (8,2 milioane minute fata de 8,8 milioane cu un an în urma), traficul realizat prin retelele furnizorilor alternativi a crescut semnificativ - cu aproximativ 237%. Abonatii furnizorilor alternativi folosesc telefonul fix pentru a suna în principal în alte retele fixe decât cea la care sunt abonati – 53% din traficul total al furnizorilor alternativi fiind trafic catre alte retele fixe.

           

Numarul si durata convorbirilor efectuate de utilizatorii de servicii de telefonie mobila cresc sustinut. În anul 2005, durata medie a unui apel a fost de 1,45 minute, fata de 1,37 cu un an în urma. Cei peste 13,3 milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobila au generat un trafic de peste 9,3 miliarde de minute, cu aproximativ 44 % mai mult decât în 2004. Pe acest segment de piata, principala sursa a traficului o constituie convorbirile efectuate în cadrul aceleiasi retele de telefonie mobila, care detin o pondere de peste 76% din traficul total. Majoritatea utilizatorilor de servicii de telefonie mobila (64%) utilizeaza cartele preplatite, în timp ce restul sunt posesori ai unui abonament.

 

Volumul de trafic voce realizat în roaming, originat si terminat de catre utilizatorii proprii ai furnizorilor de servicii de telefonie fixa din România, a crescut cu 46,7% în perioada 2004-2005, atingând la sfârsitul anului 2005 valoarea de 54 de milioane de minute. Traficul total de mesaje scrise a crescut cu 77% în ultimul an, înregistrând peste 1,6 miliarde de mesaje trimise (inclusiv în roaming), în timp ce traficul de mesaje multimedia a crescut de peste 5 ori ajungând la 17 milioane de MMS-uri.

 

Piata serviciilor de acces la Internet a înregistrat una dintre cele mai substantiale cresteri, gazduind, la sfârsitul anului 2005, peste 980 de furnizori operationali dintre care 600 furnizau acces la Internet în banda larga. La aceeasi data, numarul total de conexiuni de acces depasise 1,8 milioane - aproape dublu fata de sfârsitul anului anterior. 41% dintre aceste conexiuni asigurau accesul la Internet în banda larga, acest segment al pietei serviciilor de Internet înregistrând o crestere de 96% în numai un an.

 

Din ce în ce mai multi utilizatori prefera accesul dedicat la Internet, numarul conexiunilor de acces dedicat crescând de 3,3 ori în ultimul an si devansând ritmul de crestere a conexiunilor de tip dial-up. Din totalul de aproximativ 500.000 de conexiuni de acces dedicat, majoritatea (75%) sunt conexiuni în banda larga.

 

Raportul, publicat bianual, prezinta industriei de comunicatii si marelui public stadiul industriei de comunicatii, asa cum rezulta din datele raportate semestrial de furnizori în baza deciziei ANRC presedintelui ANRC nr. 1332/2003. Raportul este un instrument pe care Autoritatea îl utilizeaza în activitatea de reglementare, dar si o sursa de informatii pentru investitorii din piata de comunicatii electronice din România.

 

Aproximativ 1900 de furnizori au avut obligatia de a raporta catre ANRC date statistice privind activitatea de furnizare a serviciilor de comunicatii electronice desfasurata în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2005. ANRC a verificat, prelucrat si analizat informatiile provenind de la aproximativ 95% dintre acestia.

 

Versiunea integrala a Raportului privind sectorul de comunicatii electronice din România în anul 2005 poate fi consultata aici, pe pagina de Internet a ANRC.