Procedura de autorizare a furnizorilor
Notificarea se va realiza în mod obligatoriu prin completarea si transmiterea către ANCOM a formularului-tip al notificării (Anexa nr.2 la Decizia ANCOM nr.925/2023), la care se vor ataşa documentele necesare, după caz, care fac parte integrantă din notificare.
Dacă sunteți persoană română trebuie să anexați la formularul-tip al notificării (Anexa nr.2) urmatoarele documente:
- documente emise de autoritățile și instituțiile publice competente în vederea identificării solicitantului, a sediului principal (social sau profesional), precum şi a codului unic de identificare într-un registru relevant, care să îndeplinească cerinţele de formă şi de fond pentru validitate (de exemplu, certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, certificatul de înregistrare fiscală, precum si certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau în Registrul federaţiilor, după caz, etc.);
- dovada calităţii de reprezentant al solicitantului a persoanei care semnează formularul-tip al notificării (de exemplu, actul de înființare, cu toate modificările și completările ulterioare) sau actul de identitate al solicitantului persoană fizică autorizată ori al titularului întreprinderii individuale, în copie;
- condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale, în copie.
Â
Însă, dacă sunteți înregistrat în Registrul Comerțului, nu sunteți ținut de obligația atașării documentelor prevăzute la lit. a) și b), exceptând situațiile particulare, precum aceea în care notificarea/informarea este semnată de către o persoană distinctă de reprezentantul legal al entităţii, astfel înscris în registrul corespunzător, caz în care este necesară transmiterea către ANCOM a documentelor menite să ateste datele înscrise în formularul-tip al notificării.
Â
În măsura în care intentionați să furnizați servicii poștale pe teritoriul României prin intermediul unei unități fără personalitate juridică (de exemplu, sucursală) trebuie să anexați la formularul-tip al notificării (Anexa nr. 2)  documentele de identificare corespunzătoare societății-mamă și traducerea autorizată a acestora, în mod suplimentar față de documentele aferente sediului secundar prevăzute la lit. a) și b) de mai sus.
Â
• Dacă sunteți persoană străină cu sediul principal în statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European, dar nu v-ați stabilit în România, trebuie să anexați la formularul-tip al notificării (Anexa nr. 2) următoarele documente:
- documentele echivalente celor prevăzute la lit. a) și b) de mai sus, emise în conformitate cu legislaţia din statul membru de origine conţinând informaţii echivalente, în copie;
- condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale, în copie;
- traducerea autorizată în limba română a documentelor prevăzute la pct. I și II.
Toate documentele redactate într-o limbă străină transmise către ANCOM trebuie însoțite și traducerea autorizată a acestora în limba română. Această cerinţă nu este însă valabilă în cazul documentelor prevăzute la lit. a) și b) de mai sus care sunt redactate/emise în limba engleză ori traduse în limba engleză de către o persoană autorizată în acest sens.
Condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale pe care le veţi stabili vor reprezenta clauzele generale ale contractului pe care îl veţi încheia cu expeditorul, având o importanţă deosebită în condiţiile în care protecţia utilizatorilor este unul dintre obiectivele ANCOM. Condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale au conţinutul prevăzut în Regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poştale, Anexa nr.1 la Decizia ANCOM nr. 925/2023.
Formularul-tip al notificării (Anexa nr.2) trebuie, în prealabil, semnat de reprezentantul solicitantului/furnizorului, utilizând o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice.
Documentele care, potrivit Deciziei nr. 925/2023, sunt valabile în copie, vor putea fi, în prealabil, semnate olograf ori/și scanate, în vederea transmiterii către ANCOM.
Realizarea notificării
Notificarea este considerată realizată numai în condiţiile în care au fost îndeplinite toate cerinţele legale privind transmiterea, forma şi conţinutul notificării.
Până la realizarea notificării NU aveţi dreptul de a furniza servicii poştale!
Efectele juridice ale realizării notificării
Dacă aţi realizat notificarea în conformitate cu dispoziţiile legale sunteţi considerat furnizor de servicii poştale pentru tipurile de servicii indicate în notificare, dobândind drepturile şi obligaţiile specifice prevăzute de regimul de autorizare generală, de la data indicată în formularul-tip al notificării ca fiind data estimativă a începerii furnizării tipurilor respective de servicii, însă nu mai devreme de data realizării notificării.
Obţinerea dreptului de a furniza un anumit serviciu poştal NU conferă şi dreptul de a furniza un alt serviciu poştal.
Obţinerea dreptului de a furniza anumite servicii poştale pe teritoriul României NU conferă dreptul de a furniza respectivele servicii poştale şi pe teritoriul unui alt stat.
Informațiile privind punctele de acces fixe deservite de personal, punctele de contact fixe deservite de personal ori alte construcţii aparţinând reţelei poştale, respectiv sistemele automate de colectare sau de livrare aparţinând reţelei poştale a furnizorului, se transmit ANCOM în conformitate cu prevederile Deciziei președintelui ANCOM nr. 336/2013, prin accesarea link-ului https://statistica.ancom.ro/sscpds/raporteaza .
Modificarea datelor și transmiterea acestora către ANCOM
• Orice modificare a datelor cuprinse în notificare trebuie comunicată ANCOM în termen de 15 zile lucrătoare de la data apariţiei, respectiv, acolo unde este cazul, de la data înregistrării la instituţiile abilitate, prin transmiterea unei informări însoţite, acolo unde este cazul, de actele doveditoare.
• Atunci când modificarea priveşte furnizarea altor tipuri de servicii poştale, suplimentare faţă de cele indicate în notificarea anterioară, ori data estimativă a începerii furnizării, este necesară realizarea unei noi notificări, cel mai târziu în ziua începerii furnizării serviciilor.
• Orice modificare a informațiilor referitoare la punctele de acces fixe deservite de personal, punctele de contact fixe deservite de personal ori alte construcţii aparţinând reţelei poştale, respectiv sistemele automate de colectare sau de livrare aparţinând reţelei poştale a furnizorului, se transmite ANCOM în conformitate cu prevederile Deciziei președintelui ANCOM nr. 336/2013, cel mai târziu, la momentul apariţiei acesteia ori de la data operării efective a respectivelor elemente componente ale reţelei poştale, după caz, prin accesarea link-ului https://statistica.ancom.ro/sscpds/raporteaza .