Compensarea costului net aferent anului 2013
Pentru compensarea costului net, CNPR a transmis ANCOM, la data de 1 iulie 2014, o cerere de compensare însoțita de situația privind costurile, veniturile și capitalul angajat aferente furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal pentru anul 2013, precum și de Raportul de constatari faptice privind verificarea cererii de compensare a costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal.
ÃŽn scopul evaluarii acestei cereri, ANCOM a derulat, o analiza detaliata a informaÈ›iilor puse la dispoziÈ›ie de CNPR, a datelor È™i ipotezelor utilizate pentru elaborarea scenariului de baza È™i a scenariului alternativ. Au fost verificate în detaliu È™i validate datele È™i ipotezele utilizate de CNPR în procesul de întocmire a solicitarii de compensare a costului net, precum È™i metodologia È™i calculul efectiv al costului net. Acolo unde a fost necesar au fost efectuate, în baza unor surse alternative de informaÈ›ii (studii de piaÈ›a în rândul utilizatorilor finali), ajustari asupra datelor, ipotezelor È™i calculului efectiv al unor parametri, astfel încât suma finala rezultata în urma acestui proces complex sa reflecte cu o acurateÈ›e cât mai ridicata valoarea costului net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal în anul 2013. Â
Pentru a evalua în ce masura costul net reprezinta o sarcina injusta pentru CNPR, ANCOM a analizat situația financiara și concurențiala a CNPR în contextul pieței serviciilor poștale din România, precum și condițiile de piața ale furnizorilor alternativi de servicii poștale. Analiza a aratat ca, în ciuda liberalizarii complete a pieței serviciilor poștale care a eliminat de la începutul anului 2013 monopolul CNPR pe segmentul serviciilor rezervate, furnizorul de serviciu universal și-a menținut constanta cota de piața.
De asemenea, pentru a evalua masura în care costul net reprezinta o sarcina injusta pentru CNPR, ANCOM a calculat nivelul pragului de rentabilitate al serviciilor din sfera serviciului universal și a constatat ca, în anul 2013, furnizorul de serviciu universal a înregistrat profit pe segmentul serviciilor din sfera serviciului universal și respectiv o marja bruta a profitului mult superioara nivelului rezonabil al profitului, stabilit de ANCOM la 13,10%. Autoritatea considera astfel ca valoarea costului net aferent furnizarii serviciilor poștale din sfera serviciului universal în anul 2013 nu reprezinta o sarcina injusta pentru CNPR și nu trebuie compensat.
Informații suplimentare privind evaluarea costului net aferent anului 2013 pot fi consultate în Expunerea de motive și Sinteza observațiilor la proiectul deciziei, precum și în Referatul de aprobare al Deciziei președintelui ANCOM nr. 1658/2014 privind cererea de compensare a costului net aferent furnizarii serviciilor poștale din sfera serviciului universal în anul 2013.