ANCOM in dialog cu industria la Constanta
15.06.2012
Vineri, 15 iunie 2012, reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) au prezentat la Constanta, in cadrul unei intalniri cu industria de comunicatii electronice,noile prevederi ale cadrului legislativ din domeniu, modul in care acestea afecteaza relatia furnizor-utilizator final, dar si date privind activitatea de control a Autoritatii. Intalnirea cu cei peste 70 de reprezentanti ai industriei din judetele Calarasi, Constanta, Ialomita si Tulcea este cea de-a sasea intalnire din seria „Reuniunilor Regionale ale ANCOM” din 2012.
Noul cadru legislativ din domeniul comunicatiilor electronice a adus modificari importante in ceea ce priveste autorizarea generala a furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice, administrarea spectrului de frecvente radio, resursele de numerotatie si resursele tehnice asociate, securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice, contractele incheiate cu utilizatorii finali si regimul sanctiunilor aplicabile.
Cele mai importante aspecte si probleme semnalate astazi in discutiile cu furnizorii au vizat contractele incheiate cu utilizatorii finali, securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice, precum si probleme privind interferentele care apar in zonele de frontiera. In ceea ce priveste contractele cu utilizatorii, unii furnizori si-au exprimat nemultumirea fata de obligatia de a include in contracte informatii pe care nu le considera de interes pentru abonati. Totodata, furnizorii au cerut clarificari cu privire la durata minima a contractelor, asa cum a fost stabilita aceasta prin noua legislatie. Reprezentantii ANCOM au explicat necesitatea de transparenta in relatia cu utilizatorii finali si le-au comunicat celor prezenti ca Autoritatea a elaborat un ghid pentru furnizori care ofera detalii privind obligatiile care le revin. ANCOM a dorit sa vina astfel in sprijinul furnizorilor, explicandu-le acestora modul corect de aplicare a prevederilor legale.
O alta problema semnalata a vizat securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice, furnizorii considerand o problema auditarea securitatii pe cont propriu, argumentand ca acesta ar fi o cheltuiala mult prea mare, mai ales pentru furnizorii mici. Reprezentantii ANCOM au anuntat ca urmeaza a fi adoptate doua noi decizii in acest sens, una privind conditiile si procedura de raportare a incidentelor de securitate si alta privind stabilirea masurilor minime de securitate ce trebuie implementate de furnizori. Reprezentantii Autoritatii i-au invitat pe cei prezenti sa se implice in redactarea acestor decizii si sa transmita observatii in momentul publicarii proiectelor de decizie.
In ceea ce priveste interferentele la granita cu care se confrunta furnizorii din Constanta, Autoritatea se afla in discutii avansate cu autoritatile din tarile vecine pentru remedierea acestora.
In cadrul reuniunii de la Constanta, reprezentantii ANCOM au prezentat si modificarile aduse deciziei privind conditiile de portare a numerelor de telefon. Astfel,termenul de activare a unui numar portat se reduce de la 3 zile la maxim o zi lucratoare, asa cum prevad normele europene, in timp ce durata maxima a procedurilor administrative aferente portarii se reduce de la 10 la 3 zile lucratoare. Totodata, utilizatorii finali vor fi avertizati prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului ca au apelat un numar portat in toate situatiile in care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decat cel pe care, in mod legitim, l-ar fi asteptat.
De la lansarea serviciului de portabilitate, la sfarsitul anului 2008, si pana la data de 31 mai 2012 au fost portate 778.928 de numere, din care 530.853 sunt numere de telefonie mobila, 248.075 sunt numere de telefonie fixa (din care 233.374 numere geografice de telefonie fixa si 14.701 numere independente de locatie - pentru telefonie fixa).
Furnizorii de telefonie mobila care au primit cele mai multe numere prin portare sunt: Vodafone (181.522); Cosmote (176.875); Orange (166.823); RCS&RDS (4.909) si Telemobil (719). In ceea ce ii priveste pe furnizorii de telefonie fixa, cele mai multe numere portate au fost castigate de UPC (70.193); RCS&RDS (65.400); Orange (46.599); Vodafone (42.808).si Romtelecom (11.744).
Pana la data de 31 mai 2012, in Constanta au fost portate 7.072 de numere de telefonie fixa (furnizorul acceptor cu cele mai multe numere de telefonie fixa portate fiind Vodafone – 1.893), in Calarasi 760 de numere (UPC – 532), in Ialomita 896 de numere (UPC - 704) si in Tulcea 1.163 de numere (UPC - 935).
In ceea ce priveste controalele efectuate de ANCOM la furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice si servicii postale, in perioada 1 ianuarie 2011 – 31 mai 2012, ANCOM a efectuat in judetul Constanta 524 de controale, in urma carora a transmis 6 notificari, 4 avertismente si a aplicat 2 amenzi.
Prezentarile sustinute in cadrul evenimentului de astazi sunt disponibile aici.