Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Comunicate de presă

Cât de importantă este fișa de sinteză a unui contract de telefonie, internet sau televiziune

19.09.2024

Înainte de încheierea unui contract, indiferent de modalitatea de încheiere a acestuia (într-un spațiu comercial sau prin mijloace de comunicare la distanță), furnizorii de servicii de comunicații electronice trebuie să pună la dispoziția utilizatorilor finali o serie de informații minime, într-un format standard, referitoare la serviciile de care vor beneficia. Fișa de sinteză include aceste informații și reprezintă o modalitate de informare precontractuală, devenind parte integrantă a contractului încheiat cu utilizatorii.

Formatul fișei de sinteză

Reglementările actuale vin în sprijinul utilizatorilor și obligă operatorii să furnizeze informațiile esențiale despre oferta aleasă de cumpărător sub forma unei fișe de sinteză a contractului. Aceasta ar trebui să fie concisă și ușor de citit, pe un suport durabil (pe hârtie, email, DVD etc.) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu ușurință.

Formatul fișei de sinteză se aplică tuturor contractelor de telefonie, internet sau televiziune și le permite utilizatorilor să compare mai ușor ofertele de servicii. Modelul este în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2019/2243 de stabilire a modelului fișei de sinteză a contractului și poate fi vizualizat aici.

Conținutul fișei de sinteză

Potrivit prevederilor legale în vigoare, fișa de sinteză trebuie să includă: 
  • denumirea, adresa È™i informaÈ›iile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamaÈ›ii;
  • principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat;
  • preÈ›urile aferente pentru activarea serviciului de comunicaÈ›ii electronice, precum È™i orice taxă recurentă sau aferentă consumului;
  • durata contractului È™i condiÈ›iile de reînnoire È™i încetare a acestuia;
  • un rezumat al informaÈ›iilor privind parametrii de calitate È™i remediile pe care consumatorul le are la dispoziÈ›ie, în cazul serviciilor de acces la internet;
  • în ce măsură produsele È™i serviciile contractate sunt concepute pentru utilizatorii finali cu dizabilități.
Important!
  •   Primirea fiÈ™ei de sinteză în formatul standardizat È™i simplificat face parte din procesul de informare precontractuală, contractul intrând în vigoare după exprimarea consimțământului utilizatorului pe un suport durabil.
  •  În cazul în care, în funcÈ›ie de modalitatea de încheiere a contractului, din motive tehnice obiective, este imposibilă punerea la dispoziÈ›ia utilizatorului final a fiÈ™ei de sinteză a contractului la momentul încheierii contractului, aceasta se pune la dispoziÈ›ie ulterior, fără întârzieri nejustificate, cel târziu la momentul livrării echipamentului terminal sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat.
  •  ObligaÈ›iile cu privire la primirea fiÈ™ei de sinteză se aplică atât contractelor încheiate cu consumatorii, cât È™i celor încheiate cu alte categorii precum microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizaÈ›ii non-profit.
Ce, cum și unde reclami

Înainte de a sesiza orice aspect cu privire la încheierea unui contract, utilizatorii trebuie să se asigure că dețin și au verificat documentele care alcătuiesc contractul (informarea precontractuală, fișa de sinteză, contractul de bază, condiții generale, broșura de tarife etc).

În cazul în care furnizorul nu a pus la dispoziție fișa de sinteză la încheierea contractului de furnizare de servicii de comunicații electronice, utilizatorii pot sesiza ANCOM.

În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele din contract, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit se pot adresa mediatorilor autorizați sau instanțelor de judecată. ANCOM poate oferi consiliere și mediere, dar nu are atribuții cu privire la sancționarea furnizorilor în astfel de situații.