Compensarea costului net al serviciului universal poștal
Costul net al obligațiilor de serviciu universal se calculează ca diferența dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal (scenariul de bază) și costul net al furnizorului în cazul în care și-ar desfășura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligațiile de serviciu universal (scenariul alternativ).
Pentru perioada 2014 - 2019, modalitatea de calcul a costului net a fost stabilită de ANCOM prin Decizia președintelui ANCOM nr. 1158/2013, cu modificările și completările ulterioare, de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
Conform predeverilor art. 14 alin. (2)1 din Decizia președintelui ANCOM nr. 541/2013, cu modificările și completările ulterioare, costul net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal constituie o sarcină injustă dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiții:
- nivelul rentabilitații capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM;
- valoarea costului net stabilit de ANCOM depășește pragul de materialitate de 3% din valoarea veniturilor înregistrate de furnizorul desemnat de serviciu universal din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Conform art. 22 din OUG 13/2013 privind serviciile poștale, “în cazul în care autoritatea de reglementare decide că din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, în condițiile art. 8-12, rezulta un cost net care constituie o sarcină injustă pentru furnizorii de serviciu universal, prin hotarâre a Guvernului se va stabili un mecanism de compensare a acestui cost net prin utilizarea uneia dintre următoarele surse de finanțare:
a) din fonduri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat;
b) prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat”.
Pentru perioada 2020-2024, suma maximă ce poate fi compensată CNPR pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal este 0 (zero) lei/an, luând în considerare propunerea financiară asumată de Compania Naţională ”Poșta Română” – S.A. prin cererea de desemnare, costul net maxim estimat pentru furnizarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024 este de 0 (zero) lei/an.