Contractul de telefonie, internet sau televiziune – nu semna fără să citești
 20.08.2015
Â
Autoritatea NaÈ›ională pentru Administrare È™i Reglementare în ComunicaÈ›ii (ANCOM) a impus în sarcina furnizorilor de servicii de comunicaÈ›ii electronice (telefonie, internet, televiziune) obligaÈ›ii suplimentare de informare a utilizatorilor cu privire la contractul-cadru. Acesta trebuie să fie disponibil pe paginile de internet ale operatorilor printr-un link direct de pe pagina principală, cu o denumire sugestivă, furnizorii fiind totodată obligaÈ›i să le înmâneze utilizatorilor, la cerere, o copie a documentului pe care aceÈ™tia să o poată studia acasă. ANCOM îi sfătuieÈ™te pe utilizatori să citească cu atenÈ›ie prevederile contractului-cadru È™i condiÈ›iile ofertei de care sunt interesaÈ›i, astfel încât, înainte de a merge în magazinele furnizorilor pentru a semna contractul, să fie informaÈ›i despre condiÈ›iile de furnizare a serviciilor pe care le aleg. Â
Contractul-cadru conţine prevederile generale aplicabile în relaţia dintre un utilizator şi un furnizor de servicii, indiferent de oferta propriu-zisă pentru care optează utilizatorul.
Acesta poate fi alcătuit din mai multe documente, cum ar fi clauze contractuale principale, termeni generali de furnizare a serviciilor, condiții specifice fiecărui serviciu de comunicații electronice oferit, anexe sau broșuri cu tarife pentru servicii și echipamente.
Fie că sunt interesați de serviciul de telefonie, internet sau televiziune, ANCOM sfătuiește utilizatorii să solicite toate documentele care alcătuiesc contractul, dar și să le citească.
Totodată, înainte de a semna contratul de telefonie, internet sau televiziune este bine ca utilizatorii să fie atenți la următoarele informații:
- perioada minimă a contractului şi taxele pe care trebuie să le plătească dacă renunţă la contract înainte de expirarea acestei perioade;
- ordinea de consum a resurselor (minute/SMS-uri/MMS-uri/apeluri video);
- perioada de valabilitate a unor extraopţiuni sau a unor bonusuri alocate;
- dacă există servicii suplimentare care se activează automat odată cu activarea serviciului (de exemplu, serviciul de internet pe mobil, serviciul de roaming) şi tarifele aferente acestor servicii;
- dacă există taxe pentru servicii adiţionale (precum tariful de instalare, tariful pentru emiterea facturii detaliate, chirii pentru echipamente);
- dacă şi ce restricţionări se aplică la utilizarea anumitor servicii/aplicaţii;
- cum poate fi anunţată o defecţiune şi în ce termen se remediază;
- în ce condiţii se poate suspenda serviciul;
- la ce despăgubiri au dreptul dacă furnizorul nu respectă contractul.
Â
În cazul în care contractele-cadru nu se regăsesc pe paginile de internet ale furnizorilor de servicii de telefonie, internet sau televiziune, utilizatorii pot face o sesizare la ANCOM – mai multe detalii aici.
Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali a intrat în vigoare la 27 iunie 2015 și stabilește categoriile de informații pe care furnizorii de comunicații electronice trebuie să le aducă la cunoștința utilizatorilor și extinde obligațiile de informare și la furnizorii de servicii de internet și retransmisie TV, pe lângă furnizorii de telefonie, care aveau asemenea obligații încă din anul 2009.
În România sunt utilizate aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă și peste 16 milioane de conexiuni la internet de bandă largă, în timp ce aproape 7 milioane de gospodării au acces la servicii de retransmisie TV contra cost, potrivit celor mai recente date statistice publicate de ANCOM (Infografice aici).
Â
Mai multe informaÈ›ii privind contractele de telefonie, internet È™i televiziune sunt disponibile pe pagina de internet a Autorității, aici.Â
Â