Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Contractul de televiziune pe inţelesul tău

Contractul de televiziune pe înțelesul tau

Contractul încheiat cu furnizorul tau de televiziune este important pentru ca stabilește drepturile și obligațiile pe care le ai în raport cu acest furnizor.
 
Atenție! Conform legislației din domeniul comunicatiilor electronice, furnizorii de televiziune nu au obligația de a include denumirea programelor retransmise în contractele încheiate cu utilizatorii.
 
De regula, utilizatorii beneficiaza, în funcție de pachetul ales, de un numar minim de programe, denumirea posturilor TV incluse nefiind specificata. Astfel, prin contract, furnizorul se obliga sa retransmita un numar minim de posturi TV, însa își rezerva dreptul de a modifica în mod unilateral structura grilei de programe (adica posturile TV furnizate efectiv) pe parcursul derularii contractului (în funcție de negocierile cu radiodifuzorii, anumite modificari legislative, audiența etc.). Aceasta modificare nu presupune și dreptul tau de rezilia contractul fara penalitați.

Pe de alta parte, în cazul în care beneficiezi de un pachet dedicat, pentru care platești în plus fața de abonamentul ales (de exemplu, pachet filme, pachet programe adulți), furnizorul se angajeaza prin contract sa-ți ofere acele programe incluse în pachetul respectiv.
 
  
 
Contractele pentru serviciul de televiziune pot fi încheiate în scris, la distanța sau în afara spațiilor comerciale.
 

Contractele de televiziune

De regula, contractele încheiate în scris se realizeaza în doua exemplare originale. Cere-i furnizorului un exemplar si pastreaza-l pe toata perioada sa de valabilitate!
 
Contractul contine de regula mai multe documente: pagina principala, termeni si conditii generale, brosuri de tarife, clauze specifice dedicate serviciului de televiziune etc. Verifica daca ai primit tot contractul. În caz contrar, solicita-i agentului de vânzari toate aceste documente.
 
În principiu, contractele pe care furnizorii le încheie cu consumatorii sunt contracte de adeziune, fiind redactate în întregime de furnizori. Astfel, în cele mai multe situații, nu-l poți obliga pe operator sa modifice contractul, dar poți alege alt operator a carui oferta raspunde mai bine necesitaților tale.
 
Cere-i furnizorului contractul-cadru!
 
 
Contractul-cadru este acel contract care contine prevederi generale aplicabile în relatia dintre un utilizator si un furnizor de servicii, indiferent de oferta concreta pentru care opteaza utilizatorul.
 
Furnizorii de televiziune sunt obligati sa publice pe site-urile proprii contractul-cadru pe care îl încheie cu utilizatorii, precum si procedura de solutionare a reclamatiilor. De asemenea, sunt obligati sa-ti înmâneze o copie a contractului-cadru daca soliciti acest lucru.
 
Astfel, nu esti obligat sa semnezi contractul pe loc! Poti sa iei aceste documente acasa sau le poti consulta direct pe site-urile furnizorilor.
 

Ce trebuie sa conțina în mod obligatoriu contractul

 

 
Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2011, contractul tau cu furnizorul de servicii de televiziune trebuie sa contina cel putin urmatoarele clauze minime:
  • datele de identificare a furnizorului;
  • serviciile oferite, inclusiv numarul minim de canale oferite în cadrul unui abonament si lista programelor contractate a caror retransmitere face obiectul unor pachete dedicate, pentru care utilizatorul plateste în plus fata de abonamentul ales (de exemplu, pachet filme, pachet programe adulti), daca este cazul;
  • tarifele pentru fiecare serviciu si produs contractat împreuna cu serviciul, modul de aplicare a acestora, modalitatile prin care pot fi obtinute informatii actualizate privind totalitatea tarifelor practicate de furnizor, modalitati de plata;
  • pretul echipamentului achizitionat odata cu serviciul contractat sau costurile asociate închirierii acestuia, dupa caz;
  • valoarea despagubirilor sau modul de calcul al acestora în cazul deteriorarii sau pierderii echipamentului pe care îl ai în custodie, din vina ta, daca este cazul;
  • durata contractului si durata contractuala initiala;
  • conditiile de reînnoire a contractului;
  • conditiile de încetare a furnizarii serviciilor si a contractului;
  • conditiile în care îti poate fi suspendat serviciul;
  • când se aplica si la ce despagubiri ai dreptul în cazul în care furnizorul nu respecta nivelurile de calitate si celelalte clauze asumate prin contract;
  • ce niveluri de calitate se angajeaza sa-ti ofere furnizorul (termenul de conectare initiala la reteaua si/sau serviciile oferite de furnizor, termenul de remediere a deranjamentelor, termenul de solutionare a reclamatiilor);
  • cum se initiaza procedura de solutionare a litigiilor;
  • ce masuri va lua furnizorul în cazul aparitiei unor incidente si amenintari referitoare la securitatea sau integritatea retelei sau serviciilor;
  • ce servicii de asistenta tehnica si de relatii cu clientii îti ofera furnizorul si cum le poti contacta;
  • ce restrictii îti impune furnizorul la utilizarea echipamentului terminal, precum si la accesarea anumitor servicii sau aplicatii, daca este cazul;
  • cât timp trebuie sa utilizezi un anumit serviciu pentru a beneficia de anumite promotii sau avantaje;
  • toate sumele pe care le datorezi furnizorului la încetarea contractului – de exemplu, sumele privind încetarea anticipata a contractului, recuperarea anumitor costuri legate de echipamentul terminal contractat;
  • modalitatea si conditiile de returnare a echipamentelor aflate în custodie la încetarea contractului, daca este cazul.
 
Ce, cum și unde reclami
 
Daca furnizorul nu respecta contractul poți sesiza Autoritatea Nationala pentru Protecția Consumatorilor! În aceasta situație, ANCOM poate oferi consiliere și mediere, neputând însa sancționa furnizorul.
 
ANCOM poate lua masuri daca:
  • ți se furnizeaza și factureaza serviciul de televiziune fara a avea un contract încheiat cu furnizorul;
  • contractul tau nu cuprinde toate clauzele minime menționate anterior.
Vezi cum ne poți transmite o sesizare. Consulta secțiunea Sesizeaza ANCOM!
 

Contractul la distanţă este acel contract încheiat în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de servicii, fără prezența fizică simultană a celor două părți, cu utilizarea exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).

 
Oferta
 

Înainte de încheierea contractului la distanță, furnizorul trebuie să-ți transmită următoarele informații, într-o formă clară și inteligibil:

  • identitatea furnizorului și datele sale de contact (adresa, telefon, fax, e-mail);
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport pentru echipamentul livrat, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare a contractului și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere (vezi subsecțiune mai jos) din contract; de asemenea, vei primi și formularul de retragere pus la dispoziție de furnizor;
  • data de la care vor fi furnizate efectiv serviciile/livrate produsele, modalitățile de plată și de livrare a echipamentului, dacă ai comandat și un echipament (detalii în secțiunile următoare);
  • în cazul achiziționării unui produs, informația că trebuie să suporți costul returnării produsului în caz de retragere din contract, iar dacă acesta, prin însăși natura lui, nu poate fi returnat în mod normal prin poștă, informații privind costul de returnare;
  • dacă folosirea unui mijloc la distanță pentru încheierea contractului te costă mai mult decât tariful obișnuit/standard, trebuie să ți se comunice aceste costuri (de exemplu, în cazul în care suni la un număr de telefon cu suprataxă);
  • mențiuni referitoare la garanția legală privind conformitatea produselor, la serviciile de asistență după vânzare și service sau alte garanții comerciale;
  • informații despre plata unui avans sau a unei garanții, dacă este cazul;
  • cum poți face o reclamație, precum și dacă și cum poți soluționa un litigiu în afara instanțelor de judecată;
  • dacă există coduri de conduită în vigoare, relevante pentru furnizarea serviciilor contractate;
  • aplicarea unor măsuri tehnice de protecție pentru conținutul digital, interoperabilitatea acestuia cu componentele hardware și software, dacă este cazul și furnizorul deține aceste informații.

 

Principalele mijloace prin care se poate încheia un contract la distanță
 
Contract încheiat prin telefon
 
Contract încheiat online/site
 
Datorită limitărilor de spațiu și timp, furnizorul îți va oferi initial, prin telefon, următoarele informații minime referitoare la ofertă:
 
  • identitatea furnizorului;
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar; extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport al produsului, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedura de exercitate a dreptului de retragere, precum și informații referitoare la formularul de retragere;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul.
 
Celelalte informații din ofertă  vor fi puse la dispoziția ta într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat (pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.).
 
Atenție! După prezentarea ofertei, furnizorul trebuie să-ți transmită toate informațiile referitoare la aceastași pe un suport durabil (de exemplu, pe hârtie, prin e-mail, fax, printr-un mesaj în contul on-line).
 
Dacă primești oferta pe hârtie și ești de acord cu aceasta, semneaz-o și returneaz-o furnizorului.
De asemenea, poți să accepți oferta și printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (de exemplu, e-mail). 
 
Contractul se consideră încheiat la data la care ai semnat oferta sau la care ai transmis consimțământul tău scris pe suport durabil către furnizor, și nu la data la care a avut loc convorbirea telefonică.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță.
Dacă faci o comandă online, înainte de a plasa comanda, trebuie să găsești ușor, pe pagina de comandă, următoarele informații:
 
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • dacă există restricții de livrare a produselor și care sunt mijloacele de plată acceptate.
 
Celelalte informații din ofertă pot fi puse la dispoziția ta pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.
 
Atenție! Butonul de plasare a comenzii trebuie să prezinte și atenționarea că vei avea o obligație de plată dacă finalizezi comanda. Dacă nu există o astfel de atenționare, nu ai nicio obligație în temeiul acelui contract!
 
Pagina de comandă din magazinul online trebuie să îți ofere și posibilitatea revizuirii comenzii, pentru a-ți oferi posibilitatea corectării unor posibile erori.
 
Furnizorul trebuie să îți confirme pe un suport durabil faptul că ți-a acceptat comanda. Acesta este, de fapt, și momentul încheierii contractului.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță. 

 

Dreptul de retragere
 
Ai dreptulsă te răzgândești și să te retragi dintr-un contract la distanță, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului respectiv.

Dacă scopul principal al contractului tău este achiziționarea unui echipament (decodor, televizor), termenul de 14 zile se calculează de la data primirii produsului.
 
Furnizorul trebuie să te informeze cu privire la dreptul tău de a te retrage atât la prezentarea ofertei, cât și la confirmarea ofertei/încheierea contractului. Verifică dacă ai primit formularul de retragere!
 
Dacă nu ai primit informațiile privind dreptul de retragere, termenul în care te poți retrage din contract se prelungește la 12 luni, începând cu sfârșitul perioadei inițiale de retragere. Dacă ai primit aceste informații între timp, te poți retrage din contract în termen de 14 zile de la data la care le-ai primit. De asemenea, nu ai nicio obligație de plată a serviciilor utilizate dacă nu ai fost informat cu privire la dreptul și condițiile de retragere.
 
Poți să soliciți retragerea din contract folosind formularul de retragere care ți-a fost pus la dispoziție de furnizor sau poți trimite doar o cerere din care să reiasă intenția ta clară de a te retrage din contract. Cererea trebuie să cuprindă suficiente date pentru identificarea contractului tău în baza de date a furnizorului, adică cel puțin numele tău și adresa, data încheierii contractului și obiectul acestuia.
 
Atenție! În cazul unui litigiu, trebuie să poți proba că ai cerut retragerea din contract. Astfel, trimite formularul/cererea de retragere cu confirmare de primire sau cere furnizorului un număr de înregistrare pentru solicitarea trimisă prin e-mail sau depusă la un punct de lucru al furnizorului! Unii furnizori îți pot oferi posibilitatea de a completa și transmite formularul de retragere online. În acest caz, trebuie să primești automat o confirmare că furnizorul a primit solicitarea ta.

Obligații suplimentare în caz de retragere:
  • Dacă ai primit vreun produs (decodor, etc.) în baza contractului la distanță încheiat, trebuie să-l returnezi în termen de 14 zile de la data de la care ai notificat furnizorul că dorești să te retragi din contract. Poți folosi terminalul pentru determinarea naturii, caracteristicilor sau a funcționării acestuia, dar dacă îl returnezi deteriorat sau defect, ai obligația să plătești pentru diminuarea valorii sale sau chiar întreaga sa valoare, după caz. De aceea, recomandăm să nu înlături nicio folie de protecție dacă aceasta există și să manipulezi cu grijă echipamentul.
  • Costul returnării produsului este suportat de tine dacă furnizorul nu s-a oferit să suporte el acest cost sau nu te-a informat cu privire la faptul că trebuie să suporți aceste costuri.
  •  Dacă ai cerut ca serviciul să îți fie activat înainte de a expira termenul de retragere de 14 zile, ai obligația să plătești serviciile utilizate până la data la care ai anunțat furnizorul că dorești să te retragi din contract. De asemenea, este posibil ca furnizorul să-ți ceară să plătești și contravaloarea instalării echipamentelor, dacă este cazul. În situația în care serviciile au început să fie prestate înainte de expirarea celor 14 zile deși nu ai făcut o cerere în acest sens, nu ai obligația de plată a serviciilor utilizate/instalării echipamentelor.
  • Furnizorul trebuie să-ți returneze toate sumele pe care le-ai plătit în legătură cu serviciul contractat/produsul achiziționat la distanță, și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia ta de retragere din contract.

Furnizarea serviciilor/Livrarea produselor

De regulă, serviciile contractate la distanță îți vor fi furnizate după expirarea perioadei de retragere de 14 zile.

Dacă vrei ca serviciul să îți fie furnizat înainte de expirarea perioadei de retragere de 14 zile, trebuie să faci o cerere expresă în acest sens. Furnizorul trebuie să te informeze despre această posibilitate, precum și despre faptul că trebuie să soliciți acest lucru în mod expres.

Dacă împreună cu serviciul ai comandat și un produs, acesta trebuie să îți fie livrat fără întârzieri nejustificate, într-un termen agreat de comun acord cu furnizorul sau în cel mult 30 de zile de la data încheierii contractului. 

 
Ce, cum şi unde reclami
 
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
 
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM.
 
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

 

Contractul la distanţă este acel contract încheiat în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de servicii, fără prezența fizică simultană a celor două părți, cu utilizarea exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).

 
Oferta
 

Înainte de încheierea contractului la distanță, furnizorul trebuie să-ți transmită următoarele informații, într-o formă clară și inteligibil:

  • identitatea furnizorului și datele sale de contact (adresa, telefon, fax, e-mail);
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport pentru echipamentul livrat, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare a contractului și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere (vezi subsecțiune mai jos) din contract; de asemenea, vei primi și formularul de retragere pus la dispoziție de furnizor;
  • data de la care vor fi furnizate efectiv serviciile/livrate produsele, modalitățile de plată și de livrare a echipamentului, dacă ai comandat și un echipament (detalii în secțiunile următoare);
  • în cazul achiziționării unui produs, informația că trebuie să suporți costul returnării produsului în caz de retragere din contract, iar dacă acesta, prin însăși natura lui, nu poate fi returnat în mod normal prin poștă, informații privind costul de returnare;
  • dacă folosirea unui mijloc la distanță pentru încheierea contractului te costă mai mult decât tariful obișnuit/standard, trebuie să ți se comunice aceste costuri (de exemplu, în cazul în care suni la un număr de telefon cu suprataxă);
  • mențiuni referitoare la garanția legală privind conformitatea produselor, la serviciile de asistență după vânzare și service sau alte garanții comerciale;
  • informații despre plata unui avans sau a unei garanții, dacă este cazul;
  • cum poți face o reclamație, precum și dacă și cum poți soluționa un litigiu în afara instanțelor de judecată;
  • dacă există coduri de conduită în vigoare, relevante pentru furnizarea serviciilor contractate;
  • aplicarea unor măsuri tehnice de protecție pentru conținutul digital, interoperabilitatea acestuia cu componentele hardware și software, dacă este cazul și furnizorul deține aceste informații.

 

Principalele mijloace prin care se poate încheia un contract la distanță
 
Contract încheiat prin telefon
 
Contract încheiat online/site
 
Datorită limitărilor de spațiu și timp, furnizorul îți va oferi initial, prin telefon, următoarele informații minime referitoare la ofertă:
 
  • identitatea furnizorului;
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar; extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport al produsului, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedura de exercitate a dreptului de retragere, precum și informații referitoare la formularul de retragere;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul.
 
Celelalte informații din ofertă  vor fi puse la dispoziția ta într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat (pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.).
 
Atenție! După prezentarea ofertei, furnizorul trebuie să-ți transmită toate informațiile referitoare la aceastași pe un suport durabil (de exemplu, pe hârtie, prin e-mail, fax, printr-un mesaj în contul on-line).
 
Dacă primești oferta pe hârtie și ești de acord cu aceasta, semneaz-o și returneaz-o furnizorului.
De asemenea, poți să accepți oferta și printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (de exemplu, e-mail). 
 
Contractul se consideră încheiat la data la care ai semnat oferta sau la care ai transmis consimțământul tău scris pe suport durabil către furnizor, și nu la data la care a avut loc convorbirea telefonică.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță.
Dacă faci o comandă online, înainte de a plasa comanda, trebuie să găsești ușor, pe pagina de comandă, următoarele informații:
 
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • dacă există restricții de livrare a produselor și care sunt mijloacele de plată acceptate.
 
Celelalte informații din ofertă pot fi puse la dispoziția ta pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.
 
Atenție! Butonul de plasare a comenzii trebuie să prezinte și atenționarea că vei avea o obligație de plată dacă finalizezi comanda. Dacă nu există o astfel de atenționare, nu ai nicio obligație în temeiul acelui contract!
 
Pagina de comandă din magazinul online trebuie să îți ofere și posibilitatea revizuirii comenzii, pentru a-ți oferi posibilitatea corectării unor posibile erori.
 
Furnizorul trebuie să îți confirme pe un suport durabil faptul că ți-a acceptat comanda. Acesta este, de fapt, și momentul încheierii contractului.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță. 

 

Dreptul de retragere
 
Ai dreptulsă te răzgândești și să te retragi dintr-un contract la distanță, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului respectiv.

Dacă scopul principal al contractului tău este achiziționarea unui echipament (decodor, televizor), termenul de 14 zile se calculează de la data primirii produsului.
 
Furnizorul trebuie să te informeze cu privire la dreptul tău de a te retrage atât la prezentarea ofertei, cât și la confirmarea ofertei/încheierea contractului. Verifică dacă ai primit formularul de retragere!
 
Dacă nu ai primit informațiile privind dreptul de retragere, termenul în care te poți retrage din contract se prelungește la 12 luni, începând cu sfârșitul perioadei inițiale de retragere. Dacă ai primit aceste informații între timp, te poți retrage din contract în termen de 14 zile de la data la care le-ai primit. De asemenea, nu ai nicio obligație de plată a serviciilor utilizate dacă nu ai fost informat cu privire la dreptul și condițiile de retragere.
 
Poți să soliciți retragerea din contract folosind formularul de retragere care ți-a fost pus la dispoziție de furnizor sau poți trimite doar o cerere din care să reiasă intenția ta clară de a te retrage din contract. Cererea trebuie să cuprindă suficiente date pentru identificarea contractului tău în baza de date a furnizorului, adică cel puțin numele tău și adresa, data încheierii contractului și obiectul acestuia.
 
Atenție! În cazul unui litigiu, trebuie să poți proba că ai cerut retragerea din contract. Astfel, trimite formularul/cererea de retragere cu confirmare de primire sau cere furnizorului un număr de înregistrare pentru solicitarea trimisă prin e-mail sau depusă la un punct de lucru al furnizorului! Unii furnizori îți pot oferi posibilitatea de a completa și transmite formularul de retragere online. În acest caz, trebuie să primești automat o confirmare că furnizorul a primit solicitarea ta.

Obligații suplimentare în caz de retragere:
  • Dacă ai primit vreun produs (decodor, etc.) în baza contractului la distanță încheiat, trebuie să-l returnezi în termen de 14 zile de la data de la care ai notificat furnizorul că dorești să te retragi din contract. Poți folosi terminalul pentru determinarea naturii, caracteristicilor sau a funcționării acestuia, dar dacă îl returnezi deteriorat sau defect, ai obligația să plătești pentru diminuarea valorii sale sau chiar întreaga sa valoare, după caz. De aceea, recomandăm să nu înlături nicio folie de protecție dacă aceasta există și să manipulezi cu grijă echipamentul.
  • Costul returnării produsului este suportat de tine dacă furnizorul nu s-a oferit să suporte el acest cost sau nu te-a informat cu privire la faptul că trebuie să suporți aceste costuri.
  •  Dacă ai cerut ca serviciul să îți fie activat înainte de a expira termenul de retragere de 14 zile, ai obligația să plătești serviciile utilizate până la data la care ai anunțat furnizorul că dorești să te retragi din contract. De asemenea, este posibil ca furnizorul să-ți ceară să plătești și contravaloarea instalării echipamentelor, dacă este cazul. În situația în care serviciile au început să fie prestate înainte de expirarea celor 14 zile deși nu ai făcut o cerere în acest sens, nu ai obligația de plată a serviciilor utilizate/instalării echipamentelor.
  • Furnizorul trebuie să-ți returneze toate sumele pe care le-ai plătit în legătură cu serviciul contractat/produsul achiziționat la distanță, și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia ta de retragere din contract.

Furnizarea serviciilor/Livrarea produselor

De regulă, serviciile contractate la distanță îți vor fi furnizate după expirarea perioadei de retragere de 14 zile.

Dacă vrei ca serviciul să îți fie furnizat înainte de expirarea perioadei de retragere de 14 zile, trebuie să faci o cerere expresă în acest sens. Furnizorul trebuie să te informeze despre această posibilitate, precum și despre faptul că trebuie să soliciți acest lucru în mod expres.

Dacă împreună cu serviciul ai comandat și un produs, acesta trebuie să îți fie livrat fără întârzieri nejustificate, într-un termen agreat de comun acord cu furnizorul sau în cel mult 30 de zile de la data încheierii contractului. 

 
Ce, cum şi unde reclami
 
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
 
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM.
 
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

 

În general, ofertele comerciale cuprind planuri tarifare promoţionale, echipamente la preţ redus sau servicii de instalare gratuite, motiv pentru care furnizorii stabilesc o durată contractuală iniţială pentru recuperarea cheltuielilor.
 
Durata contractuală iniţială (perioada contractuală minimă) este acea perioadă în cuprinsul căreia nu poţi rezilia contractul cu furnizorul tău de servicii de televiziune fără plata unor penalităţi, cu excepţia situaţiei în care furnizorul face vreo modificare a contractului încheiat cu tine.
 
Durata contractuală iniţială nu trebuie confundată cu durata contractului.
 
După expirarea perioadei contractuale iniţiale, de regulă, contractul nu încetează. El va continua pe o perioadă nedeterminată sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală iniţială, în funcţie de prevederile concrete ale fiecărui tip de contract. Verifică prevederile contractului tău!
 
Contractul încetează la iniţiativa ta sau la iniţiativa furnizorului tău de servicii. Condiţiile şi procedura de încetare a contractului, pentru oricare dintre aceste situaţii, trebuie să se regăsească în cuprinsul acestuia. Află ce scrie în contractul tău!
 
Atenție! Prin lege există două praguri pentru stabilirea duratei contractuale iniţiale: de 12, respectiv 24 de luni.
Furnizorii de televiziune sunt obligaţi să-ţi ofere posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţală mai mică sau egală cu 12 luni.
Furnizorii pot însă încheia şi contracte cu o periodă iniţială mai mare de 12 luni, de regulă oferind utilizatorilor beneficii suplimentare, cu condiţia ca această perioadă să nu depăşească 24 de luni.
Contractul poate fi încheiat şi pe o perioadă nedeterminată, cu condiţia ca furnizorul să nu îţi ceară penalităţi atunci când vrei să-l reziliezi.
 
Decide care este situaţia cea mai avantajoasă pentru tine!
Dacă vrei mai multă flexibilitate în a-ţi schimba furnizorul, optează pentru contractul cu o durată inţială mai mică.
Dacă însă doreşti mai multe beneficii iar schimbarea furnizorului nu este foarte importantă pentru tine poţi alege un contract cu durata iniţială mai mare.
 
Ce, cum şi unde reclami
 

Nu ai nicio precizare în contract referitoare la durata sau la durata iniţială a acestuia? Ai o durată contractuală iniţială mai mare de 24 de luni? Nu ţi s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni? Semnalează ANCOM acest lucru! Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

După încetarea duratei iniţiale, de regulă, contractul se prelungeşte automat, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată. 
Acest aspect trebuie să se regăsească în contractul pe care l-ai încheiat cu furnizorul tău de televiziune.
 
În cazul în care contractul tău s-a prelungit pe o perioadă nedeterminată, serviciul îţi este furnizat în continuare atât timp cât nici tu, nici furnizorul nu faceţi niciun demers pentru încetarea contractului. În această situaţie, dacă te hotărăşti să renunţi la contract nu vei plăti nicio taxă pentru încetarea contractului pentru că durata minimă contractuală a expirat.
 
În cazul prelungirii contractului cu o nouă durată egală cu cea iniţială, se aplică aceleaşi condiţii ca în cazul duratei contractuale iniţiale.
 
Contractul se poate prelungi şi prin încheierea unui act adiţional la cererea ta sau din iniţiativa furnizorului. În cazul în care ţi se oferă beneficii suplimentare (un echipament la preţ redus, plan tarifar preferenţial) această prelungire presupune, de cele mai multe ori, începerea unei noi durate contractuale minime. 
 
Ce, cum şi unde reclami
 
Ai dreptul să fii notificat cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru a-ţi exprima opţiunea de prelungire a valabilităţii acestuia. În cazul în care nu ai primit această notificare, te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
           
Dacă ai încheiat un contract în care nu se precizează dacă şi cum se realizează prelungirea contractului, ANCOM poate lua măsuri. Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

La cererea ta:
 
În funcţie de oferta de care ai beneficiat la încheierea contractului, schimbarea planului tarifar sau a altor clauze se poate efectua conform prevederilor exprese din contract sau pe baza negocierii directe cu furnizorul.
 
La iniţiativa furnizorului:
 
În anumite situaţii, furnizorul are dreptul să modifice clauze din contractul tău (servicii oferite, tarife, mod de tarifare etc.) dar, în acelaşi timp, are obligaţia să te informeze despre aceste modificări, prin intermediul unei notificări, cu cel puţin 30 de zile înainte de producerea acestora. În acest interval, dacă nu eşti de acord cu modificările anunţate, poţi renunţa la contract fără a plăti despăgubiri pentru rezilerea anticipată a contractului.
 
Furnizorul trebuie să-ți transmită notificarea printr-unul din următoarele mijloace:
  • scrisoare
  • fax
  • e-mail
  • SMS
  • contul tău de client de pe site-ul furnizorului, caz în care va fi însoțită de un SMS și/sau e-mail de avertizare cu privire la transmiterea notificării.
 
Ce, cum şi unde reclami

În anumite cazuri, dacă furnizorul a modificat contractul fără să te notifice sau nu te-a informat despre posibilitatea de a denunţa contractul fără penalităţi, ANCOM poate lua măsuri. Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

În principiu, încetarea unui contract încheiat cu un furnizor de telefonie se poate realiza în condiţiile prevăzute în acest document. Totuşi, este posibil ca furnizorul, în urma unei negocieri directe cu tine, să accepte încetarea contractului şi în alte condiţii decât cele menţionate în contract.
Dacă te-ai hotarât să renunţi la serviciile unui furnizor, citeşte contractul, verifică dacă a expirat perioada iniţială (sau ce penalități se aplică dacă aceasta nu a expirat), modalităţile în care poţi depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care furnizorul va da curs solcitării tale.
 
Unii furnizori îţi dau posibilitatea să le comunici solicitarea ta de reziliere şi telefonic. Cu toate acestea, este preferabil să faci o cerere în scris, transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, sau să o depui la un punct de lucru/magazin al furnizorului şi să primeşti un număr de înregistrare. De asemenea, ia în calcul şi faptul că unii furnizori condiţionează procesarea cererii de reziliere de returnarea echipamentelor oferite în custodie/chirie şi de plata unor eventuale datorii.
 
Ce, cum şi unde reclami
 
Nu găseseşti condiţiile de reziliere în contractul tău? Semnalează-ne acest lucru. Vezi secţiunea Sesizează ANCOM!
 
Dacă furnizorul nu îşi respectă obligaţiile contractuale referitoare la încetarea furnizării serviciului sau taxele solicitate pentru încetarea contractului înainte de termen constau într-o sumă fixă, cu o valoare pe care o consideri prea mare faţă de posibilele pierderi pe care le-ar avea furnizorul, te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

1.Contractele încheiate în scris

2.Contractele la distanţă

3.Contractele în afara spațiilor comerciale

4.Durata contractuală iniţială

5.Prelungirea contractului

6.Modificarea contractului

7.ÃŽncetarea contractului

Contractul de televiziune pe înțelesul tau

Contractul încheiat cu furnizorul tau de televiziune este important pentru ca stabilește drepturile și obligațiile pe care le ai în raport cu acest furnizor.
 
Atenție! Conform legislației din domeniul comunicatiilor electronice, furnizorii de televiziune nu au obligația de a include denumirea programelor retransmise în contractele încheiate cu utilizatorii.
 
De regula, utilizatorii beneficiaza, în funcție de pachetul ales, de un numar minim de programe, denumirea posturilor TV incluse nefiind specificata. Astfel, prin contract, furnizorul se obliga sa retransmita un numar minim de posturi TV, însa își rezerva dreptul de a modifica în mod unilateral structura grilei de programe (adica posturile TV furnizate efectiv) pe parcursul derularii contractului (în funcție de negocierile cu radiodifuzorii, anumite modificari legislative, audiența etc.). Aceasta modificare nu presupune și dreptul tau de rezilia contractul fara penalitați.

Pe de alta parte, în cazul în care beneficiezi de un pachet dedicat, pentru care platești în plus fața de abonamentul ales (de exemplu, pachet filme, pachet programe adulți), furnizorul se angajeaza prin contract sa-ți ofere acele programe incluse în pachetul respectiv.
 
  
 
Contractele pentru serviciul de televiziune pot fi încheiate în scris, la distanța sau în afara spațiilor comerciale.
 

Contractele de televiziune

De regula, contractele încheiate în scris se realizeaza în doua exemplare originale. Cere-i furnizorului un exemplar si pastreaza-l pe toata perioada sa de valabilitate!
 
Contractul contine de regula mai multe documente: pagina principala, termeni si conditii generale, brosuri de tarife, clauze specifice dedicate serviciului de televiziune etc. Verifica daca ai primit tot contractul. În caz contrar, solicita-i agentului de vânzari toate aceste documente.
 
În principiu, contractele pe care furnizorii le încheie cu consumatorii sunt contracte de adeziune, fiind redactate în întregime de furnizori. Astfel, în cele mai multe situații, nu-l poți obliga pe operator sa modifice contractul, dar poți alege alt operator a carui oferta raspunde mai bine necesitaților tale.
 
Cere-i furnizorului contractul-cadru!
 
 
Contractul-cadru este acel contract care contine prevederi generale aplicabile în relatia dintre un utilizator si un furnizor de servicii, indiferent de oferta concreta pentru care opteaza utilizatorul.
 
Furnizorii de televiziune sunt obligati sa publice pe site-urile proprii contractul-cadru pe care îl încheie cu utilizatorii, precum si procedura de solutionare a reclamatiilor. De asemenea, sunt obligati sa-ti înmâneze o copie a contractului-cadru daca soliciti acest lucru.
 
Astfel, nu esti obligat sa semnezi contractul pe loc! Poti sa iei aceste documente acasa sau le poti consulta direct pe site-urile furnizorilor.
 

Ce trebuie sa conțina în mod obligatoriu contractul

 

 
Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2011, contractul tau cu furnizorul de servicii de televiziune trebuie sa contina cel putin urmatoarele clauze minime:
  • datele de identificare a furnizorului;
  • serviciile oferite, inclusiv numarul minim de canale oferite în cadrul unui abonament si lista programelor contractate a caror retransmitere face obiectul unor pachete dedicate, pentru care utilizatorul plateste în plus fata de abonamentul ales (de exemplu, pachet filme, pachet programe adulti), daca este cazul;
  • tarifele pentru fiecare serviciu si produs contractat împreuna cu serviciul, modul de aplicare a acestora, modalitatile prin care pot fi obtinute informatii actualizate privind totalitatea tarifelor practicate de furnizor, modalitati de plata;
  • pretul echipamentului achizitionat odata cu serviciul contractat sau costurile asociate închirierii acestuia, dupa caz;
  • valoarea despagubirilor sau modul de calcul al acestora în cazul deteriorarii sau pierderii echipamentului pe care îl ai în custodie, din vina ta, daca este cazul;
  • durata contractului si durata contractuala initiala;
  • conditiile de reînnoire a contractului;
  • conditiile de încetare a furnizarii serviciilor si a contractului;
  • conditiile în care îti poate fi suspendat serviciul;
  • când se aplica si la ce despagubiri ai dreptul în cazul în care furnizorul nu respecta nivelurile de calitate si celelalte clauze asumate prin contract;
  • ce niveluri de calitate se angajeaza sa-ti ofere furnizorul (termenul de conectare initiala la reteaua si/sau serviciile oferite de furnizor, termenul de remediere a deranjamentelor, termenul de solutionare a reclamatiilor);
  • cum se initiaza procedura de solutionare a litigiilor;
  • ce masuri va lua furnizorul în cazul aparitiei unor incidente si amenintari referitoare la securitatea sau integritatea retelei sau serviciilor;
  • ce servicii de asistenta tehnica si de relatii cu clientii îti ofera furnizorul si cum le poti contacta;
  • ce restrictii îti impune furnizorul la utilizarea echipamentului terminal, precum si la accesarea anumitor servicii sau aplicatii, daca este cazul;
  • cât timp trebuie sa utilizezi un anumit serviciu pentru a beneficia de anumite promotii sau avantaje;
  • toate sumele pe care le datorezi furnizorului la încetarea contractului – de exemplu, sumele privind încetarea anticipata a contractului, recuperarea anumitor costuri legate de echipamentul terminal contractat;
  • modalitatea si conditiile de returnare a echipamentelor aflate în custodie la încetarea contractului, daca este cazul.
 
Ce, cum și unde reclami
 
Daca furnizorul nu respecta contractul poți sesiza Autoritatea Nationala pentru Protecția Consumatorilor! În aceasta situație, ANCOM poate oferi consiliere și mediere, neputând însa sancționa furnizorul.
 
ANCOM poate lua masuri daca:
  • ți se furnizeaza și factureaza serviciul de televiziune fara a avea un contract încheiat cu furnizorul;
  • contractul tau nu cuprinde toate clauzele minime menționate anterior.
Vezi cum ne poți transmite o sesizare. Consulta secțiunea Sesizeaza ANCOM!
 

Contractul la distanţă este acel contract încheiat în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de servicii, fără prezența fizică simultană a celor două părți, cu utilizarea exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).

 
Oferta
 

Înainte de încheierea contractului la distanță, furnizorul trebuie să-ți transmită următoarele informații, într-o formă clară și inteligibil:

  • identitatea furnizorului și datele sale de contact (adresa, telefon, fax, e-mail);
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport pentru echipamentul livrat, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare a contractului și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere (vezi subsecțiune mai jos) din contract; de asemenea, vei primi și formularul de retragere pus la dispoziție de furnizor;
  • data de la care vor fi furnizate efectiv serviciile/livrate produsele, modalitățile de plată și de livrare a echipamentului, dacă ai comandat și un echipament (detalii în secțiunile următoare);
  • în cazul achiziționării unui produs, informația că trebuie să suporți costul returnării produsului în caz de retragere din contract, iar dacă acesta, prin însăși natura lui, nu poate fi returnat în mod normal prin poștă, informații privind costul de returnare;
  • dacă folosirea unui mijloc la distanță pentru încheierea contractului te costă mai mult decât tariful obișnuit/standard, trebuie să ți se comunice aceste costuri (de exemplu, în cazul în care suni la un număr de telefon cu suprataxă);
  • mențiuni referitoare la garanția legală privind conformitatea produselor, la serviciile de asistență după vânzare și service sau alte garanții comerciale;
  • informații despre plata unui avans sau a unei garanții, dacă este cazul;
  • cum poți face o reclamație, precum și dacă și cum poți soluționa un litigiu în afara instanțelor de judecată;
  • dacă există coduri de conduită în vigoare, relevante pentru furnizarea serviciilor contractate;
  • aplicarea unor măsuri tehnice de protecție pentru conținutul digital, interoperabilitatea acestuia cu componentele hardware și software, dacă este cazul și furnizorul deține aceste informații.

 

Principalele mijloace prin care se poate încheia un contract la distanță
 
Contract încheiat prin telefon
 
Contract încheiat online/site
 
Datorită limitărilor de spațiu și timp, furnizorul îți va oferi initial, prin telefon, următoarele informații minime referitoare la ofertă:
 
  • identitatea furnizorului;
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar; extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport al produsului, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedura de exercitate a dreptului de retragere, precum și informații referitoare la formularul de retragere;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul.
 
Celelalte informații din ofertă  vor fi puse la dispoziția ta într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat (pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.).
 
Atenție! După prezentarea ofertei, furnizorul trebuie să-ți transmită toate informațiile referitoare la aceastași pe un suport durabil (de exemplu, pe hârtie, prin e-mail, fax, printr-un mesaj în contul on-line).
 
Dacă primești oferta pe hârtie și ești de acord cu aceasta, semneaz-o și returneaz-o furnizorului.
De asemenea, poți să accepți oferta și printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (de exemplu, e-mail). 
 
Contractul se consideră încheiat la data la care ai semnat oferta sau la care ai transmis consimțământul tău scris pe suport durabil către furnizor, și nu la data la care a avut loc convorbirea telefonică.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță.
Dacă faci o comandă online, înainte de a plasa comanda, trebuie să găsești ușor, pe pagina de comandă, următoarele informații:
 
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • dacă există restricții de livrare a produselor și care sunt mijloacele de plată acceptate.
 
Celelalte informații din ofertă pot fi puse la dispoziția ta pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.
 
Atenție! Butonul de plasare a comenzii trebuie să prezinte și atenționarea că vei avea o obligație de plată dacă finalizezi comanda. Dacă nu există o astfel de atenționare, nu ai nicio obligație în temeiul acelui contract!
 
Pagina de comandă din magazinul online trebuie să îți ofere și posibilitatea revizuirii comenzii, pentru a-ți oferi posibilitatea corectării unor posibile erori.
 
Furnizorul trebuie să îți confirme pe un suport durabil faptul că ți-a acceptat comanda. Acesta este, de fapt, și momentul încheierii contractului.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță. 

 

Dreptul de retragere
 
Ai dreptulsă te răzgândești și să te retragi dintr-un contract la distanță, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului respectiv.

Dacă scopul principal al contractului tău este achiziționarea unui echipament (decodor, televizor), termenul de 14 zile se calculează de la data primirii produsului.
 
Furnizorul trebuie să te informeze cu privire la dreptul tău de a te retrage atât la prezentarea ofertei, cât și la confirmarea ofertei/încheierea contractului. Verifică dacă ai primit formularul de retragere!
 
Dacă nu ai primit informațiile privind dreptul de retragere, termenul în care te poți retrage din contract se prelungește la 12 luni, începând cu sfârșitul perioadei inițiale de retragere. Dacă ai primit aceste informații între timp, te poți retrage din contract în termen de 14 zile de la data la care le-ai primit. De asemenea, nu ai nicio obligație de plată a serviciilor utilizate dacă nu ai fost informat cu privire la dreptul și condițiile de retragere.
 
Poți să soliciți retragerea din contract folosind formularul de retragere care ți-a fost pus la dispoziție de furnizor sau poți trimite doar o cerere din care să reiasă intenția ta clară de a te retrage din contract. Cererea trebuie să cuprindă suficiente date pentru identificarea contractului tău în baza de date a furnizorului, adică cel puțin numele tău și adresa, data încheierii contractului și obiectul acestuia.
 
Atenție! În cazul unui litigiu, trebuie să poți proba că ai cerut retragerea din contract. Astfel, trimite formularul/cererea de retragere cu confirmare de primire sau cere furnizorului un număr de înregistrare pentru solicitarea trimisă prin e-mail sau depusă la un punct de lucru al furnizorului! Unii furnizori îți pot oferi posibilitatea de a completa și transmite formularul de retragere online. În acest caz, trebuie să primești automat o confirmare că furnizorul a primit solicitarea ta.

Obligații suplimentare în caz de retragere:
  • Dacă ai primit vreun produs (decodor, etc.) în baza contractului la distanță încheiat, trebuie să-l returnezi în termen de 14 zile de la data de la care ai notificat furnizorul că dorești să te retragi din contract. Poți folosi terminalul pentru determinarea naturii, caracteristicilor sau a funcționării acestuia, dar dacă îl returnezi deteriorat sau defect, ai obligația să plătești pentru diminuarea valorii sale sau chiar întreaga sa valoare, după caz. De aceea, recomandăm să nu înlături nicio folie de protecție dacă aceasta există și să manipulezi cu grijă echipamentul.
  • Costul returnării produsului este suportat de tine dacă furnizorul nu s-a oferit să suporte el acest cost sau nu te-a informat cu privire la faptul că trebuie să suporți aceste costuri.
  •  Dacă ai cerut ca serviciul să îți fie activat înainte de a expira termenul de retragere de 14 zile, ai obligația să plătești serviciile utilizate până la data la care ai anunțat furnizorul că dorești să te retragi din contract. De asemenea, este posibil ca furnizorul să-ți ceară să plătești și contravaloarea instalării echipamentelor, dacă este cazul. În situația în care serviciile au început să fie prestate înainte de expirarea celor 14 zile deși nu ai făcut o cerere în acest sens, nu ai obligația de plată a serviciilor utilizate/instalării echipamentelor.
  • Furnizorul trebuie să-ți returneze toate sumele pe care le-ai plătit în legătură cu serviciul contractat/produsul achiziționat la distanță, și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia ta de retragere din contract.

Furnizarea serviciilor/Livrarea produselor

De regulă, serviciile contractate la distanță îți vor fi furnizate după expirarea perioadei de retragere de 14 zile.

Dacă vrei ca serviciul să îți fie furnizat înainte de expirarea perioadei de retragere de 14 zile, trebuie să faci o cerere expresă în acest sens. Furnizorul trebuie să te informeze despre această posibilitate, precum și despre faptul că trebuie să soliciți acest lucru în mod expres.

Dacă împreună cu serviciul ai comandat și un produs, acesta trebuie să îți fie livrat fără întârzieri nejustificate, într-un termen agreat de comun acord cu furnizorul sau în cel mult 30 de zile de la data încheierii contractului. 

 
Ce, cum şi unde reclami
 
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
 
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM.
 
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

 

Contractul la distanţă este acel contract încheiat în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de servicii, fără prezența fizică simultană a celor două părți, cu utilizarea exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).

 
Oferta
 

Înainte de încheierea contractului la distanță, furnizorul trebuie să-ți transmită următoarele informații, într-o formă clară și inteligibil:

  • identitatea furnizorului și datele sale de contact (adresa, telefon, fax, e-mail);
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport pentru echipamentul livrat, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare a contractului și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere (vezi subsecțiune mai jos) din contract; de asemenea, vei primi și formularul de retragere pus la dispoziție de furnizor;
  • data de la care vor fi furnizate efectiv serviciile/livrate produsele, modalitățile de plată și de livrare a echipamentului, dacă ai comandat și un echipament (detalii în secțiunile următoare);
  • în cazul achiziționării unui produs, informația că trebuie să suporți costul returnării produsului în caz de retragere din contract, iar dacă acesta, prin însăși natura lui, nu poate fi returnat în mod normal prin poștă, informații privind costul de returnare;
  • dacă folosirea unui mijloc la distanță pentru încheierea contractului te costă mai mult decât tariful obișnuit/standard, trebuie să ți se comunice aceste costuri (de exemplu, în cazul în care suni la un număr de telefon cu suprataxă);
  • mențiuni referitoare la garanția legală privind conformitatea produselor, la serviciile de asistență după vânzare și service sau alte garanții comerciale;
  • informații despre plata unui avans sau a unei garanții, dacă este cazul;
  • cum poți face o reclamație, precum și dacă și cum poți soluționa un litigiu în afara instanțelor de judecată;
  • dacă există coduri de conduită în vigoare, relevante pentru furnizarea serviciilor contractate;
  • aplicarea unor măsuri tehnice de protecție pentru conținutul digital, interoperabilitatea acestuia cu componentele hardware și software, dacă este cazul și furnizorul deține aceste informații.

 

Principalele mijloace prin care se poate încheia un contract la distanță
 
Contract încheiat prin telefon
 
Contract încheiat online/site
 
Datorită limitărilor de spațiu și timp, furnizorul îți va oferi initial, prin telefon, următoarele informații minime referitoare la ofertă:
 
  • identitatea furnizorului;
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar; extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport al produsului, dacă este cazul;
  • condițiile, termenele și procedura de exercitate a dreptului de retragere, precum și informații referitoare la formularul de retragere;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul.
 
Celelalte informații din ofertă  vor fi puse la dispoziția ta într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat (pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.).
 
Atenție! După prezentarea ofertei, furnizorul trebuie să-ți transmită toate informațiile referitoare la aceastași pe un suport durabil (de exemplu, pe hârtie, prin e-mail, fax, printr-un mesaj în contul on-line).
 
Dacă primești oferta pe hârtie și ești de acord cu aceasta, semneaz-o și returneaz-o furnizorului.
De asemenea, poți să accepți oferta și printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (de exemplu, e-mail). 
 
Contractul se consideră încheiat la data la care ai semnat oferta sau la care ai transmis consimțământul tău scris pe suport durabil către furnizor, și nu la data la care a avut loc convorbirea telefonică.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță.
Dacă faci o comandă online, înainte de a plasa comanda, trebuie să găsești ușor, pe pagina de comandă, următoarele informații:
 
  • principalele caracteristici ale serviciilor și produselor;
  • prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar, extraopțiunile ce urmează să fie activate și valoarea acestora, costurile de transport, dacă este cazul;
  • durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul;
  • dacă există restricții de livrare a produselor și care sunt mijloacele de plată acceptate.
 
Celelalte informații din ofertă pot fi puse la dispoziția ta pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.
 
Atenție! Butonul de plasare a comenzii trebuie să prezinte și atenționarea că vei avea o obligație de plată dacă finalizezi comanda. Dacă nu există o astfel de atenționare, nu ai nicio obligație în temeiul acelui contract!
 
Pagina de comandă din magazinul online trebuie să îți ofere și posibilitatea revizuirii comenzii, pentru a-ți oferi posibilitatea corectării unor posibile erori.
 
Furnizorul trebuie să îți confirme pe un suport durabil faptul că ți-a acceptat comanda. Acesta este, de fapt, și momentul încheierii contractului.
 
Ulterior, furnizorul trebuie să îți confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
 
Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă nu ai primit deja aceste informații pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță. 

 

Dreptul de retragere
 
Ai dreptulsă te răzgândești și să te retragi dintr-un contract la distanță, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului respectiv.

Dacă scopul principal al contractului tău este achiziționarea unui echipament (decodor, televizor), termenul de 14 zile se calculează de la data primirii produsului.
 
Furnizorul trebuie să te informeze cu privire la dreptul tău de a te retrage atât la prezentarea ofertei, cât și la confirmarea ofertei/încheierea contractului. Verifică dacă ai primit formularul de retragere!
 
Dacă nu ai primit informațiile privind dreptul de retragere, termenul în care te poți retrage din contract se prelungește la 12 luni, începând cu sfârșitul perioadei inițiale de retragere. Dacă ai primit aceste informații între timp, te poți retrage din contract în termen de 14 zile de la data la care le-ai primit. De asemenea, nu ai nicio obligație de plată a serviciilor utilizate dacă nu ai fost informat cu privire la dreptul și condițiile de retragere.
 
Poți să soliciți retragerea din contract folosind formularul de retragere care ți-a fost pus la dispoziție de furnizor sau poți trimite doar o cerere din care să reiasă intenția ta clară de a te retrage din contract. Cererea trebuie să cuprindă suficiente date pentru identificarea contractului tău în baza de date a furnizorului, adică cel puțin numele tău și adresa, data încheierii contractului și obiectul acestuia.
 
Atenție! În cazul unui litigiu, trebuie să poți proba că ai cerut retragerea din contract. Astfel, trimite formularul/cererea de retragere cu confirmare de primire sau cere furnizorului un număr de înregistrare pentru solicitarea trimisă prin e-mail sau depusă la un punct de lucru al furnizorului! Unii furnizori îți pot oferi posibilitatea de a completa și transmite formularul de retragere online. În acest caz, trebuie să primești automat o confirmare că furnizorul a primit solicitarea ta.

Obligații suplimentare în caz de retragere:
  • Dacă ai primit vreun produs (decodor, etc.) în baza contractului la distanță încheiat, trebuie să-l returnezi în termen de 14 zile de la data de la care ai notificat furnizorul că dorești să te retragi din contract. Poți folosi terminalul pentru determinarea naturii, caracteristicilor sau a funcționării acestuia, dar dacă îl returnezi deteriorat sau defect, ai obligația să plătești pentru diminuarea valorii sale sau chiar întreaga sa valoare, după caz. De aceea, recomandăm să nu înlături nicio folie de protecție dacă aceasta există și să manipulezi cu grijă echipamentul.
  • Costul returnării produsului este suportat de tine dacă furnizorul nu s-a oferit să suporte el acest cost sau nu te-a informat cu privire la faptul că trebuie să suporți aceste costuri.
  •  Dacă ai cerut ca serviciul să îți fie activat înainte de a expira termenul de retragere de 14 zile, ai obligația să plătești serviciile utilizate până la data la care ai anunțat furnizorul că dorești să te retragi din contract. De asemenea, este posibil ca furnizorul să-ți ceară să plătești și contravaloarea instalării echipamentelor, dacă este cazul. În situația în care serviciile au început să fie prestate înainte de expirarea celor 14 zile deși nu ai făcut o cerere în acest sens, nu ai obligația de plată a serviciilor utilizate/instalării echipamentelor.
  • Furnizorul trebuie să-ți returneze toate sumele pe care le-ai plătit în legătură cu serviciul contractat/produsul achiziționat la distanță, și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia ta de retragere din contract.

Furnizarea serviciilor/Livrarea produselor

De regulă, serviciile contractate la distanță îți vor fi furnizate după expirarea perioadei de retragere de 14 zile.

Dacă vrei ca serviciul să îți fie furnizat înainte de expirarea perioadei de retragere de 14 zile, trebuie să faci o cerere expresă în acest sens. Furnizorul trebuie să te informeze despre această posibilitate, precum și despre faptul că trebuie să soliciți acest lucru în mod expres.

Dacă împreună cu serviciul ai comandat și un produs, acesta trebuie să îți fie livrat fără întârzieri nejustificate, într-un termen agreat de comun acord cu furnizorul sau în cel mult 30 de zile de la data încheierii contractului. 

 
Ce, cum şi unde reclami
 
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
 
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM.
 
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

 

În general, ofertele comerciale cuprind planuri tarifare promoţionale, echipamente la preţ redus sau servicii de instalare gratuite, motiv pentru care furnizorii stabilesc o durată contractuală iniţială pentru recuperarea cheltuielilor.
 
Durata contractuală iniţială (perioada contractuală minimă) este acea perioadă în cuprinsul căreia nu poţi rezilia contractul cu furnizorul tău de servicii de televiziune fără plata unor penalităţi, cu excepţia situaţiei în care furnizorul face vreo modificare a contractului încheiat cu tine.
 
Durata contractuală iniţială nu trebuie confundată cu durata contractului.
 
După expirarea perioadei contractuale iniţiale, de regulă, contractul nu încetează. El va continua pe o perioadă nedeterminată sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală iniţială, în funcţie de prevederile concrete ale fiecărui tip de contract. Verifică prevederile contractului tău!
 
Contractul încetează la iniţiativa ta sau la iniţiativa furnizorului tău de servicii. Condiţiile şi procedura de încetare a contractului, pentru oricare dintre aceste situaţii, trebuie să se regăsească în cuprinsul acestuia. Află ce scrie în contractul tău!
 
Atenție! Prin lege există două praguri pentru stabilirea duratei contractuale iniţiale: de 12, respectiv 24 de luni.
Furnizorii de televiziune sunt obligaţi să-ţi ofere posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţală mai mică sau egală cu 12 luni.
Furnizorii pot însă încheia şi contracte cu o periodă iniţială mai mare de 12 luni, de regulă oferind utilizatorilor beneficii suplimentare, cu condiţia ca această perioadă să nu depăşească 24 de luni.
Contractul poate fi încheiat şi pe o perioadă nedeterminată, cu condiţia ca furnizorul să nu îţi ceară penalităţi atunci când vrei să-l reziliezi.
 
Decide care este situaţia cea mai avantajoasă pentru tine!
Dacă vrei mai multă flexibilitate în a-ţi schimba furnizorul, optează pentru contractul cu o durată inţială mai mică.
Dacă însă doreşti mai multe beneficii iar schimbarea furnizorului nu este foarte importantă pentru tine poţi alege un contract cu durata iniţială mai mare.
 
Ce, cum şi unde reclami
 

Nu ai nicio precizare în contract referitoare la durata sau la durata iniţială a acestuia? Ai o durată contractuală iniţială mai mare de 24 de luni? Nu ţi s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni? Semnalează ANCOM acest lucru! Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

După încetarea duratei iniţiale, de regulă, contractul se prelungeşte automat, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată. 
Acest aspect trebuie să se regăsească în contractul pe care l-ai încheiat cu furnizorul tău de televiziune.
 
În cazul în care contractul tău s-a prelungit pe o perioadă nedeterminată, serviciul îţi este furnizat în continuare atât timp cât nici tu, nici furnizorul nu faceţi niciun demers pentru încetarea contractului. În această situaţie, dacă te hotărăşti să renunţi la contract nu vei plăti nicio taxă pentru încetarea contractului pentru că durata minimă contractuală a expirat.
 
În cazul prelungirii contractului cu o nouă durată egală cu cea iniţială, se aplică aceleaşi condiţii ca în cazul duratei contractuale iniţiale.
 
Contractul se poate prelungi şi prin încheierea unui act adiţional la cererea ta sau din iniţiativa furnizorului. În cazul în care ţi se oferă beneficii suplimentare (un echipament la preţ redus, plan tarifar preferenţial) această prelungire presupune, de cele mai multe ori, începerea unei noi durate contractuale minime. 
 
Ce, cum şi unde reclami
 
Ai dreptul să fii notificat cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru a-ţi exprima opţiunea de prelungire a valabilităţii acestuia. În cazul în care nu ai primit această notificare, te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
           
Dacă ai încheiat un contract în care nu se precizează dacă şi cum se realizează prelungirea contractului, ANCOM poate lua măsuri. Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

La cererea ta:
 
În funcţie de oferta de care ai beneficiat la încheierea contractului, schimbarea planului tarifar sau a altor clauze se poate efectua conform prevederilor exprese din contract sau pe baza negocierii directe cu furnizorul.
 
La iniţiativa furnizorului:
 
În anumite situaţii, furnizorul are dreptul să modifice clauze din contractul tău (servicii oferite, tarife, mod de tarifare etc.) dar, în acelaşi timp, are obligaţia să te informeze despre aceste modificări, prin intermediul unei notificări, cu cel puţin 30 de zile înainte de producerea acestora. În acest interval, dacă nu eşti de acord cu modificările anunţate, poţi renunţa la contract fără a plăti despăgubiri pentru rezilerea anticipată a contractului.
 
Furnizorul trebuie să-ți transmită notificarea printr-unul din următoarele mijloace:
  • scrisoare
  • fax
  • e-mail
  • SMS
  • contul tău de client de pe site-ul furnizorului, caz în care va fi însoțită de un SMS și/sau e-mail de avertizare cu privire la transmiterea notificării.
 
Ce, cum şi unde reclami

În anumite cazuri, dacă furnizorul a modificat contractul fără să te notifice sau nu te-a informat despre posibilitatea de a denunţa contractul fără penalităţi, ANCOM poate lua măsuri. Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!

În principiu, încetarea unui contract încheiat cu un furnizor de telefonie se poate realiza în condiţiile prevăzute în acest document. Totuşi, este posibil ca furnizorul, în urma unei negocieri directe cu tine, să accepte încetarea contractului şi în alte condiţii decât cele menţionate în contract.
Dacă te-ai hotarât să renunţi la serviciile unui furnizor, citeşte contractul, verifică dacă a expirat perioada iniţială (sau ce penalități se aplică dacă aceasta nu a expirat), modalităţile în care poţi depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care furnizorul va da curs solcitării tale.
 
Unii furnizori îţi dau posibilitatea să le comunici solicitarea ta de reziliere şi telefonic. Cu toate acestea, este preferabil să faci o cerere în scris, transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, sau să o depui la un punct de lucru/magazin al furnizorului şi să primeşti un număr de înregistrare. De asemenea, ia în calcul şi faptul că unii furnizori condiţionează procesarea cererii de reziliere de returnarea echipamentelor oferite în custodie/chirie şi de plata unor eventuale datorii.
 
Ce, cum şi unde reclami
 
Nu găseseşti condiţiile de reziliere în contractul tău? Semnalează-ne acest lucru. Vezi secţiunea Sesizează ANCOM!
 
Dacă furnizorul nu îşi respectă obligaţiile contractuale referitoare la încetarea furnizării serviciului sau taxele solicitate pentru încetarea contractului înainte de termen constau într-o sumă fixă, cu o valoare pe care o consideri prea mare faţă de posibilele pierderi pe care le-ar avea furnizorul, te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

1.Contractele încheiate în scris

2.Contractele la distanţă

3.Contractele în afara spațiilor comerciale

4.Durata contractuală iniţială

5.Prelungirea contractului

6.Modificarea contractului

7.ÃŽncetarea contractului

  
 
 
 
 
 
  
 
 
   
 
Formulare
 
 
 
  
 

 

Toate drepturile rezervate ANCOM 2025