Furnizarea accesului la servicii de telefonie prin intermediul telecentrelor
Anul 2008 a marcat finalizarea procesului de implementare a serviciului universal prin instalarea de telecentre odată cu adjudecarea, în data de 7 mai 2008, a ultimelor 172 de localităţi în care se instalează telecentre. Prin aceasta ultima licitaţie, numărul total de sate care beneficiază de telecentre ajunge la 633, Autoritatea depăşindu-şi astfel obiectivul pe care si l-a propus, acela de a conecta la telefonie si internet 600 de comunităţi izolate.
Â
Prin programul naţional de instalare a telecentrelor, furnizorii de serviciu universal, selectaţi în urma unei licitaţii publice deschise, instalează telecentre în localităţi izolate, oferind locuitorilor servicii de telefonie, fax şi acces la internet. Telecentrele asigură accesul comunităţilor rurale la serviciile de comunicaţii electronice şi reprezintă, totodată, avanposturi ale infrastructurii de comunicaţii care facilitează extinderea reţelelor la nivelul gospodăriilor individuale. În acelaşi timp, înfiinţarea telecentrelor contribuie la familiarizarea şi educarea consumatorilor cu privire la serviciile de comunicaţii electronice, conducând şi la creşterea cererii pentru acest tip de servicii în mediul rural.
Â
Localităţile incluse în programul naţional de instalare a telecentrelor au fost selectate în funcţie de numărul de locuitori şi de gradul redus de disponibilitate a serviciilor de telefonie. De asemenea, primăriile acestor localităţi şi-au exprimat interesul de a participa la proiectul lansat de Autoritate.
Â
În urma celor şapte licitaţii organizate de Autoritate în intervalul 2004-2008, un total de şapte operatori au fost desemnaţi furnizori de serviciu universal şi au instalat sau urmează să instaleze telecentre:
- S.C. Accessnet International S.R.L. – 150 de telecentre
- S.C. Euroweb România S.A. – 1 telecentru
- S.C. Orange România S.A. – 95 de telecentre
- S.C. Rartel S.A. – 81 de telecentre
- S.C. Romtelecom S.A. – 9 telecentre
- Societatea Naţionala de Radiocomunicaţii S.A. – 199 de telecentre
- S.C. Vodafone România S.A. – 98 de telecentre.
- Furnizarea şi mentinerea locatiei telecentrului (inclusiv utilităţile şi personalul)
- Operarea, mentinerea si asigurarea securitatii echipamentelor terminale
- Asigurarea accesului utilizatorilor la serviciile din telecentru
- Facturarea pentru serviciile utilizate
- Instalarea, operarea şi menţinerea conexiunii si furnizarea serviciilor prin intermediul conexiunii respective
- Achiziţionarea, instalarea şi asigurarea echipamentelor din telecentre
- Asigurarea instruirii ÅŸi suportului pentru personalul din telecentru
- Desemnarea furnizorului de serviciu universal şi determinarea costului net al utilării şi operarii telecentrului pentru o perioada de 3 ani, pe baza rezultatelor licitatiei
- Monitorizarea îndeplinitrii obligatiilor contractuale de catre furnizorul de serviciu universal si de catre administratia locala
- Finantarea costului net din fondul de serviciu universal