Serviciul de roaming internațional îți oferă posibilitatea, atunci când călătorești în afara României, să îți utilizezi dispozitivul mobil (telefon, tabletă, laptop etc.) prin conectarea la o rețea de telefonie mobilă din statul vizitat. Astfel, poți efectua sau primi apeluri, poți trimite sau primi SMS-uri ori poți utiliza date (MB/GB) [1] în străinătate.
[1] Pentru efectuarea de apeluri video, mesagerie instantanee, e-mail, rețele sociale, navigare pe internet etc.
Poți beneficia de serviciul de roaming internațional numai dacă furnizorul de la care ai achiziționat un plan tarifar a încheiat contracte de roaming cu furnizorii din statele vizitate. În baza acestor contracte, furnizorul tău plătește anumite sume furnizorilor din străinătate, care se reflectă în tarifele plătite de tine pentru a beneficia de serviciul de roaming internațional.
Nu. Furnizorii pot să ofere planuri tarifare (abonamente sau cartele preplătite) cu sau fără serviciul de roaming internațional.
ANCOM îți recomandă să verifici, înainte de a efectua o călătorie în afara României, dacă planul tarifar pe care l-ai achiziționat este cu sau fără serviciul de roaming internațional.
Unii furnizori ar putea să nu activeze în mod automat serviciul de roaming internațional pentru anumite planuri tarifare (abonamente sau cartele preplătite), chiar și în cazul celor ce includ beneficii în roaming. Acești furnizori ar putea să activeze serviciul de roaming internațional doar după ce au primit o solicitare din partea ta și după ce au efectuat o analiză internă.
ANCOM îți recomandă să verifici, înainte de a efectua o călătorie în afara României, dacă este necesară activarea de către tine a serviciului de roaming internațional, respectiv ce costuri implică pentru tine acest fapt.
Dacă beneficiezi de serviciul de roaming internațional vei plăti pentru:
a) apelurile (minutele) efectuate;
b) apeluri (minutele) primite;
c) SMS-uri trimise;
d) consumul de date efectuat (inclusiv mesaje MMS trimise sau primite).
SMS-urile pe care le primești atunci când te afli în roaming internațional sunt gratuite.
Tarifele pe care le plătești pentru a beneficia de serviciul de roaming internațional pot varia funcție de statul vizitat, de furnizor ori de planul tarifar (abonament sau cartelă preplătită), inclusiv de (extra)opțiunile pe care le-ai achiziționat.
ANCOM îți recomandă să verifici, înainte de a efectua o călătorie în afara României, tarifele pentru serviciul de roaming internațional în funcție de statul pe care urmează să îl vizitezi și de planul tarifar (abonament sau cartelă preplătită), inclusiv de (extra)opțiunile pe care le-ai achiziționat.
Tarifele pentru serviciul de roaming în statele din afara Spațiul Economic European (SEE) nu sunt reglementate. Numai tarifele pentru serviciul de roaming în Spațiul Economic European (SEE) sunt reglementate la nivel european pe principiul Roam like at home.
Spațiul Economic European (SEE) cuprinde statele membre ale Uniunii Europene (UE), la care se adaugă Norvegia, Islanda și Liechtenstein.
Aceste reglementări ți se aplică, cu excepția situației în care ai ales în mod expres un alt model de tarifare a serviciului de roaming în UE/SEE decât cel reglementat. Furnizorul tău nu îți poate condiționa aplicarea „Roam like at home” de acceptarea trecerii la un alt plan tarifar decât cel pe care deja l-ai achiziționat sau a reînnoirii abonamentului în vigoare. Chiar dacă ai făcut o astfel de alegere ai dreptul să te întorci la tarifele reglementate pentru furnizarea serviciului de roaming în UE/SEE, fără costuri suplimentare.
Pentru că tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate, ANCOM îți recomandă să verifici, înainte de a efectua o călătorie în, de exemplu, Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Muntenegru, Rusia, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, Israel, Canada sau Statele Unite ale Americii, care sunt tarifele pentru serviciul de roaming internațional care ți se aplică în aceste state.
Atunci când te afli în roaming internațional, furnizorul tău are obligația să îți transmită informații personalizate privind tarifele,în valori care includ TVA, aplicabile serviciului de roaming în statul vizitat. Ai dreptul să primești aceste informații personalizate indiferent de planul tarifar pe care l-ai achiziționat și de statul în care călătorești.
Furnizorul tău are obligația să îți transmită informările menționate mai sus pe ecranul dispozitivului mobil (telefon, tabletă, laptop etc.) prin intermediul, după caz, a unui SMS, e-mail sau a unei ferestre pop-up.
Dacă ai ales cumva să nu mai primești informările menționate mai sus să știi că ai dreptul să revii asupra acestei decizii, în orice moment și în mod gratuit, caz în care furnizorul tău are obligația să reia transmiterea mesajelor de informare.
Furnizorul tău are obligația să îți pună la dispoziție cel puțin plafonul implicit în valoare de 50 de Euro, fără TVA, pe care consumul tău cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional într-o perioadă de facturarea (de regulă o lună sau 30 de zile) să nu-l depășească fără să îți dai acordul expres. Furnizorul îți poate pune la dispoziție și alte asemenea plafoane în afara celui implicit în valoare de 50 de Euro, fără TVA.
Atunci când te afli în roaming în orice stat, furnizorul tău are obligația să îți transmită următoarele notificări:
a) când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional în perioada de facturare aplicabilă a atins 80% din plafon (de exemplu, când ai ajuns la 40 Euro, fără TVA, în cazul plafonului implicit de 50 Euro, fără TVA);
b) când plafonul ar urma să fie depășit, indicându-ți procedura pe care trebuie să o urmezi în scopul de a îți da acordul pentru continuarea furnizării datelor (MB/GB) în roaming internațional, precum și tarifele aplicabile în acest sens.
După transmiterea celei de-a doua notificări, furnizorul are obligația să sisteze imediat furnizarea și facturarea datelor (MB/GB) în roaming internațional dacă nu are acordul tău expres pentru continuarea sau reluarea prestării acestora.
Dacă ai ales cumva să nu mai primești notificările corespunzătoare plafonului de date în roaming să știi că ai dreptul să revii asupra acestei decizii, în orice moment și în mod gratuit, caz în care furnizorul tău are obligația să reia transmiterea notificărilor.
Plafonul de date în roaming internațional ar putea să nu se aplice în unele state din afara UE/SEE, din cauza anumitor motive obiective, cum ar fi imposibilitatea furnizorului să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor. Furnizorul tău are obligația să te informeze, în mod gratuit, prin intermediul unui SMS atunci când călătorești în asemenea state despre faptul că pe teritoriul acestora nu este disponibil plafonul de date.
Dacă ai o nemulțumire în legătură cu serviciului de roaming internațional trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului de la care ai achiziționat planul tarifar.
Dacă furnizorul nu a rezolvat aspectul sesizat de tine poți sesiza ANCOM, urmând pașii descriși aici.