Internetul la puncte fixe continuă să crească
22.05.2013
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat astăzi datele statistice cu privire la piaţa serviciilor de acces la internet şi telefonie la puncte fixe pentru anul 2012, date care arată că tendinţele din anii anteriori se menţin pe aceste două pieţe: piaţa serviciilor de acces la internet fix creşte constant, în timp ce serviciile de telefonie fixă continuă să piardă teren.
Astfel, în segmentul serviciilor de acces la internet la puncte fixe se remarcă creşterea cu 7,9% a numărului de conexiuni de acces la internet în bandă largă care a atins, la sfârşitul anului 2012, valoarea de 3,5 milioane. Atât numărul de conexiuni de acces la internet în bandă largă la puncte fixe instalate persoanelor fizice, cât şi cele instalate persoanelor juridice au crescut în anul 2012 cu 8%, astfel că la sfârşitul anului 2012 se înregistrau 3,2 milioane de conexiuni instalate persoanelor fizice şi 0,34 milioane instalate persoanelor juridice. În comparaţie cu sfârşitul anului 2011, rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe la 100 locuitori este de 18,6%, în creştere cu 1,4 p.p., în timp ce rata de penetrare la 100 gospodării a crescut cu 3,3 p.p., până la 45,2%,.
Se remarcă în continuare tendinţa de creştere mai accentuată a numărului de conexiuni fixe instalate în mediul rural faţă de mediul urban. Din totalul de 3,5 milioane de conexiuni, aproape 0,9 milioane de conexiuni erau instalate în mediul rural la sfârşitul lui 2012, important de remarcat fiind creşterea cu 22,2% faţă de anul 2011. 2,67 milioane de conexiuni erau instalate în mediul urban, în creştere anuală cu 3,9%.
În ceea ce priveşte infrastructura de acces la utilizatorul final, cele mai importante creşteri anuale în valori absolute le-au înregistrat conexiunile care utilizează cablu UTP/FTP (o creştere cu 166 mii conexiuni, până la 2,0 milioane conexiuni), conexiunile care utilizează cablu coaxial (o creştere cu 41 mii conexiuni, până la 0,45 milioane conexiuni) şi conexiunile care utilizează fire metalice torsadate (o creştere cu 28 mii conexiuni, până la 1 milion conexiuni).
De asemenea, este important de menţionat că, din totalul conexiunilor de acces la internet în bandă largă furnizate la puncte fixe, 3,15 milioane de conexiuni (88,9%) folosesc tehnologia FTTx, tehnologie care utilizează fibra optică până la domiciliul utilizatorului final sau până la un punct din apropierea acestuia, accesul fiind realizat prin intermediul altor suporturi (de exemplu, cablu coaxial, radio, cablu UTP/FTP, fire metalice torsadate de cupru), ceea ce face posibilă oferirea unor viteze ridicate de transfer al datelor.
Conform datelor raportate de furnizorii de telefonie fixă, anul 2012 a adus scăderi atât în ceea ce priveşte numărul de linii de acces (-5,4% faţă de anul 2011, până la 4,43 milioane de linii), cât şi la nivelul numărului de abonaţi (-0,6% până la 4,01 milioane de abonaţi). O linie de acces este, în fapt, aşa-numitul „post telefonic” instalat, în timp ce un abonat este persoana fizică sau juridică ce a încheiat un contract cu furnizorul de servicii, pentru una sau mai multe linii de acces.
Ca urmare a scăderii numărului de linii, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de locuitori scade uşor până la 23,2%, iar rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării scade, de asemenea, la 53,6%.
Traficul realizat de către utilizatorii finali prin intermediul reţelelor publice fixe de telefonie continuă să scadă şi în anul 2012 cu 8,8% anual, ajungând la 5,4 miliarde minute. Traficul de voce în reţelele fixe proprii a înregistrat o scădere anuală de 17% (până la 2,9 miliarde de minute), în timp ce traficul către alte reţele fixe, către reţelele mobile şi către internaţional a înregistrat creşteri cu 3,6% (până la 1 miliard de minute), respectiv cu 4,2% (până la 1,2 miliarde de minute) şi cu 1,4% (până la 284 milioane minute).
În anul 2012 s-a vorbit la telefonul fix, în medie, 1 oră şi 40 de minute pe lună, mai puţin cu 6 minute faţă de anul 2011, în timp ce durata medie a unui apel creşte uşor cu 0,5%, la 3 minute şi 13 secunde.
Raportul de date statistice a fost realizat pe baza datelor raportate de către furnizorii activi de servicii de telefonie şi internet la puncte fixe care au desfăşurat activităţi comerciale în perioada anul 2012 şi poate fi consultat aici.