Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare
Nivelurile tarifelor de interconectare influenţează într-o mare măsura decizia şi capacitatea altor furnizori de a concura pe piaţa de telefonie, precum şi comportamentul de consum al utilizatorilor, deoarece costurile cu interconectarea au o pondere importantă în costurile înregistrate de operatori şi au o influenţă directă asupra tarifelor percepute de aceştia propriilor utilizatori. Din acest motiv, mărimea tarifului de interconectare poate reprezenta o barieră pentru abonaţii care doresc să sune în alte reţele de telefonie.Tarifele de interconectare peste costuri distorsionează concurenţa, întrucât afecteaza competitivitatea ofertelor pentru apeluri în afara reţelei, comparativ cu ofertele pentru apeluri în reţea; de asemenea, un nivel excesiv al tarifelor de interconectare distorsionează şi comportamentul utilizatorilor, descurajând comunicarea între reţele şi deformând alegerile utilizatorilor.
Fundamentarea în funcţie de costuri a tarifelor de interconectare reprezintă, conform noului cadru european de reglementare (Directiva 2002/19/EC privind Accesul), unul dintre cele mai importante remedii concurenţiale.
În stabilirea şi impunerea remediilor corespunzătoare pe pieţele relevante specifice pe care ANCOM a identificat existenţa unor operatori cu putere semnificativă, intervenţia ANCOM s-a realizat în conformitate cu dispoziţiile legale, care prevăd necesitatea ca obligaţiile impuse de ANCOM să fie „[…] în funcţie de natura problemei identificate, proportionale şi justificate […]”.
Astfel, în cadrul primei runde de analize de piaţă (2002 – 2007), au fost impuse obligaţii privind fundamentarea tarifelor de interconectare în funcţie de costuri, în sarcina următorilor operatori:
- Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.), pentru serviciile de interconectare în vederea originării, terminării şi tranzitului apelurilor, în baza deciziei 147/2002, şi respectiv pentru obligaţiile privind fundamentarea în funcţie de costuri a tarifelor serviciilor de originare şi tranzit a apelurilor;
- Orange Romania şi Vodafone Romania, pentru serviciile de interconectare cu reţelele publice de telefonie mobilă pe care le operează, în vederea terminării la puncte mobile a apelurilor, în baza deciziilor 124/2003 şi respectiv 123/2003;
Începând cu anul 2007, au fost reluate analizele de piaţă corespunzatoare serviciilor de interconectare a apelurilor în reţelele publice de telefonie şi, după analizarea situaţiei concurenţiale în sensul determinării furnizorilor cu putere semnificativă, au fost revizuite măsurile de reglementare (ceea ce implică, după caz, menţinerea, retragerea sau modificarea obligaţiilor impuse sau impunerea de noi obligaţii).
Astfel, în ceea ce priveşte serviciile de terminare a apelurilor la puncte fixe în reţelele publice de telefonie:
- a fost menţinută obligaţia privind fundamentarea în funcţie de costuri, impusă în sarcina Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 91/2012) şi panta de ajustare a tarifelor în 2012, pe baza rezultatelor LRIC pur din alte state UE
- impunerea sau, dupa caz, mentinerea obligatiei de control al tarifelor (+simetrie) pentru operatorii alternativi desemnaţi cu putere semnificativă. Tariful a fost stabilit pe baza metodei benchmark, nivelul de referinţă fiind tariful de interconectare la nivel regional al Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.).
În ceea ce priveşte serviciile de terminare a apelurilor la puncte mobile în reţelele publice de telefonie, obligaţia privind fudamentarea în funcţie de costuri:
- a fost menţinută în sarcina operatorilor identificaţi cu putere semnificativă în precedenta analiză de piaţă, şi anume: Orange Romania (decizia 105/2012), Vodafone Romania (decizia 109/2012), Cosmote Romanian Mobile Telecommunications (în prezent Telekom Romania Mobile Communications S.A.) (decizia 104/2012), RCS & RDS (decizia 106/2012) şi Telemobil (decizia 108/2012);
- a fost impusă şi Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 107/2012), operator intrat pe piaţă după finalizarea precedentei analize de piaţă. Operatorul a fost identificat ca având putere semnificativă şi i-au fost impuse tarife simetrice cu cele ale celorlalţi operatori.
În ceea ce priveşte serviciile de originare a apelurilor la puncte fixe, precum şi pentru serviciile de tranzit naţional comutat al apelurilor, a fost menținută în sarcina Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) obligaţia de fundamentare în funcţie de costuri (decizia 1014/2009). În cea de-a treia rundă de analiză a pieţelor de originare şi tranzit naţional comutat, aferente perioadei 2013-2016, în ceea ce priveşte serviciile de originare a apelurilor la puncte fixe, Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) nu a mai fost desemnat ca operator cu putere semnificativă de piaţă dar obligaţia de fundamentare în funcţie de costuri a fost menţinută, tranzitoriu, cu menţinerea tarifelor reglementate în vigoare pe o perioadă de 1 an de la data deciziei, pentru contractele aflate în derulare (Referat aprobare decizia 1154/2013). Totodată, în ceea ce privește serviciile de tranzit naţional comutat al apelurilor, obligaţia de fundamentare în funcţie de costuri în sarcina Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) a fost menţinută (decizia 1/2014).
În anul 2013 ANCOM a finalizat dezvoltarea unor modele de calculaţie a costurilor incrementale pe termen lung ale furnizării eficiente a unor servicii de comunicaţii electronice, pe baza acestora fiind impuse noi plafoane tarifare în sarcina operatorilor desemnaţi cu putere semnificativă, astfel:
În anul 2013 ANCOM a finalizat dezvoltarea unor modele de calculaţie a costurilor incrementale pe termen lung ale furnizării eficiente a unor servicii de comunicaţii electronice, pe baza acestora fiind impuse noi plafoane tarifare în sarcina operatorilor desemnaţi cu putere semnificativă, astfel:
- tarif maxim pentru servicii de terminare la puncte fixe stabilit pe baza modelului de calculaţie de tip LRIC pur în conformitate cu prevederile Recomandării CE nr 2009/396/CE, aplicabil Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 366/2014) şi operatorilor alternativi desemnaţi cu putere semnificativă (decizii 332-365 și 367-377 din 2014);
- tarif maxim pentru servicii de terminare la puncte mobile stabilit pe baza modelului de calculaţie de tip LRIC pur în conformitate cu prevederile Recomandării CE nr 2009/396/CE aplicabil societăţilor Orange Romania (decizia 361/2014), Vodafone Romania (decizia 374/2014), Cosmote Romanian Mobile Telecommunications (în prezent Telekom Romania Mobile Communications S.A.) (decizia 343/2014), RCS & RDS (decizia 364/2014), Telemobil (decizia 369/2014) si Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 366/2014);
- tarife maxime pentru servicii auxiliare de interconectare stabilite pe baza modelului de calculatie a costurilor de tip LRAIC+ ale serviciilor auxiliare de interconectare, furnizate la punct de interconectare, fix sau mobil, aplicabile tuturor operatorilor desemnati cu putere semnificativa de piata (deciziile 332-377/2014).
Tarifele de interconectare reglementate pot fi consultate aici.
Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare pentru linii închiriate segmente terminale
Urmarea primei runde de analize pe piaţă (2003), în calitatea sa de operator cu putere semnificativă de piaţă, Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) i-au fost impuse o serie de obligaţii în ceea ce priveşte furnizarea serviciilor de linii închiriate – segmente terminale, indiferent de capacitatea de transmisie asigurată, între care şi obligaţia de control al tarifelor prin metoda „retail-minus” (decizia 1379/2003).
Odată cu cea de-a doua runda de analize pe pieţele serviciilor de linii închiriate, în piaţa relevantă au rămas segmentele terminale cu capacitatea de transmisie de până la şi inclusiv 2 Mbps, Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) beneficiind în continuare de statutul de operator cu putere semnificativă (decizia 6/2011). Menţinerea obligaţiei de control al tarifelor în sarcina Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) vizează exclusiv liniile închiriate - segmentele terminale cu capacităţi de transmisie de până la şi inclusiv 2 Mbps, fiind totodată însoţită de modificarea metodei de calculație a costurilor (din retail-minus în fundamentare în funcţie de costurile eficiente LRAIC+ ale furnizării serviciilor), precum şi prin impunerea unor noi plafoane tarifare (decizia15/2011).
Ca urmare a finalizării modelelor de calculaţie a costurilor incrementale pe termen lung ale furnizării eficiente a serviciilor de către operatorul fix, au fost impuse noi plafoane tarifare în sarcina Romtelecom (în prezent Telekom Romania Communications S.A.) aferente liniilor închiriate segmente terminale cu capacitatea de până la şi inclusiv 2Mbps furnizate pe suport IP-MPLS prin intermediul reţelei de transmisiuni, tarife calculate pe baza costurilor LRAIC+. (decizia 366/2014).
Tarifele reglementate ale serviciilor de interconectare pentru lunii închiriate – segmente terminale pot fi consultate aici.