Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
ANCOM

I. Obiective strategice generale 2025 – 2029

Promovarea conectivității pentru toți

Conectivitatea în materie de comunicații electronice, servicii poștale și servicii digitale reprezintă o prioritate a politicilor publice și beneficiază de instrumente specifice, iar ANCOM acționează în sensul promovării concurenței durabile, utilizării eficiente a infrastructurilor, cartografierii internetului și identificării zonelor insuficient deservite, asigurării spectrului radio pentru conectivitate, garantării internetului deschis și apelului la instrumentul serviciului universal. Instrumente similare sunt utilizate, în altă ordine a priorităților, în domeniul serviciilor poștale. 

 

Promovarea concurenței și a inovației

Promovarea concurenței la nivel de infrastructuri și servicii a fost și este sursa performanțelor României în sectoarele comunicațiilor electronice și al serviciilor poștale, stimulând inovația și investițiile bazate pe cererea pieței, în beneficiul utilizatorilor și al investitorilor. 

În comunicații electronice, ANCOM va promova concurența și inovația prin acțiuni vizând eficiența interconectării, a accesului la rețele și la infrastructurile pentru comunicații, monitorizarea competitivității tarifelor la utilizatori și asigurarea de spectru radio pentru noi utilizări. 

În sectorul serviciilor poștale, ANCOM va promova reformele legislative pentru adaptarea directivei europene și a legislației naționale la realitățile piețelor și la evoluția modului de utilizare a serviciilor.  

 

Promovarea securității, rezilienței și sustenabilității

Pe măsura transformării digitale în economie și societate, susținerea disponibilității generale, a integrității și confidențialității datelor și informațiilor transmise prin rețelele publice de comunicații electronice și servicii poștale devine tot mai importantă și poate căpăta valențe strategice sau de securitate națională. 

Așadar, ANCOM va acorda prioritate acțiunilor vizând siguranța echipamentelor, precum și celor vizând creșterea rezilienței și securității rețelelor publice de comunicații electronice și a rețelelor poștale. De asemenea, va menține securizarea utilizării spectrului radio, prin acțiuni specifice de monitorizare și control.

În contextul preocupărilor privind sustenabilitatea de mediu, ANCOM va introduce indicatori de caracterizare a sustenabilității rețelelor de comunicații electronice și servicii poștale.

 

Aplicarea efectivă a Regulamentului privind serviciile digitale în România

Pentru îndeplinirea rolului de coordonator național al serviciilor digitale al ANCOM sunt necesare resurse informaționale dedicate și specializate, cunoașterea furnizorilor de servicii intermediare (FSI) și dezvoltarea capacității de monitorizare a FSI naționali. Totodată, crearea unui ecosistem de cooperare eficace în România cu autoritățile relevante, cu societatea civilă și mediul academic, va fi completată de informare și formare specializate.  

 

Creșterea puterii utilizatorilor 

ANCOM va realiza acest obiectiv prin asigurarea funcționalității instrumentelor de informare online existente (de exemplu, Netograf, Veritel, Aisemnal, Monitor EMF etc.) și prin crearea unora noi (de exemplu, harta internetului mobil, harta internetului fix de mare viteză etc). ANCOM va explora totodată colectarea de informații pe baze de colaborare (crowdsourcing) și utilizarea acestora pentru mobilizarea utilizatorilor de servicii.

Totodată, cunoașterea nevoilor utilizatorilor prin de studii de piață cantitative și calitative va fi acompaniată de campanii de informare tematice.  

 

Transformarea digitală a ANCOM

Digitalizarea activității ANCOM facilitează în mod hotărâtor realizarea sarcinilor. Aceasta necesită procese dematerializate și presupune producția de documente inteligente care utilizează sisteme și aplicații integrate care comunică între ele, diminuează erorile umane, cresc productivitatea muncii și care, ușurând sarcinile existente, permit realizarea de sarcini noi în mod eficient, valorificând la adevărata valoare multitudinea de date și informații din ANCOM. 


Reglementare bazată pe date

Reglementarea bazată pe date presupune un nou mod de acțiune care completează instrumentele tradiționale ale ANCOM și se bazează pe principiul utilizării puterii datelor și informațiilor pentru orientarea piețelor în direcția cea bună și pe ideea că ANCOM poate consolida responsabilitatea, transparența și eficacitatea reglementărilor, punând la dispoziția publicului și operatorilor mai multe date și informații.

Acest obiectiv implică valorificarea big data, deschiderea datelor obținute pentru realizarea atribuțiilor ANCOM pe sistemul open-data, încurajarea participării diverșilor actori pentru re-utilizarea, îmbunătățirea datelor și adăugarea de valoare asupra acestora etc. 

 

Modernizarea monitorizării și supravegherii

Modernizarea metodelor, tehnicilor și dotărilor pentru controlul spectrului radio este esențială, sens în care ANCOM ar putea apela inclusiv la soluții AI/ML și crowd (de exemplu, pentru colectarea datelor rețelelor mobile).

Preocupările publicului privind radiațiile electromagnetice potențate de dezvoltarea 5G vor necesita îmbunătățirea platformei Monitor EMF și creșterea numărului de controale având acest obiect. 


II. Obiective de dezvoltare organizațională

Creșterea performanței ANCOM în îndeplinirea atribuțiilor 

În fața evoluțiilor tehnologice și transformării piețelor, ANCOM trebuie să se asigure că dispune de capacitățile adecvate pentru a răspunde cu agilitate provocărilor actuale și viitoare, pentru a rămâne eficace și a furniza răspunsuri eficiente în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor de politici publice. 

 

Creșterea rolului și consolidarea reputației ANCOM 

ANCOM deține și dezvoltă competențe și are acces la date și informații, fapt ce o califică pentru lucrul concertat alături de alte instituții publice în proiecte comune, formularea de puncte de vedere și opinii care să contribuie la realizarea obiectivelor și avansarea politicilor publice în domeniile în care ANCOM are experiență sau în domenii conexe.
Participarea activă la dialogul de reglementare și cooperarea inter-instituțională la nivel național, european sau internațional contribuie atât la consolidarea rolului ANCOM de facilitator și expert în domeniile sale de competență, cât și la îmbogățirea propriei experiențe în reglementare și administrare.

 

Nouă paradigmă în resurse umane

Performanța activității ANCOM necesită actualizarea continuă și îmbunătățirea abilităților, cunoștințelor și capacității personalului de a ține pasul cu evoluțiile tehnologice și cu schimbările din sectoarele reglementate, precum și valorificarea posibilităților puse la dispoziție de digitalizare și de big-data cu privire la noi modalități de monitorizare, administrare și reglementare. 
ANCOM va căuta să-și consolideze forța de muncă printr-o serie de competențe și profesii specializate suplimentare, prin recrutarea de experți și analiști de date, arhitecți de sistem specializați în securitate digitală, securitatea și arhitectura rețelelor și platformelor, a centrelor de date și cloud computing. 

 

Ameliorarea culturii organizaționale 

Funcționarea ANCOM presupune un proces continuu de interacțiuni, comportamente și relații, atât intern în rândul angajaților cât și extern în rândul părților interesate (furnizori de rețele și servicii de comunicații, furnizori de servicii digitale, utilizatori finali, organizații și organisme naționale și internaționale în care ANCOM este parte).


Principalele elemente de cultură organizațională promovate sunt: asumarea valorilor ANCOM, promovarea unui stil de lucru în echipe, responsabilitatea și inovarea, învățarea continuă, inclusiv prin dezvoltarea de competențe digitale și accesul la soluțiile tehnologice optime. 

 

Îmbunătățirea eficienței și economicității

Creșterea eficienței și economicității utilizării resurselor va fi realizată în principal pe seama bugetării adecvate a cheltuielilor, creșterii performanței generale a ANCOM, diversificării surselor de finanțare și analizei și revizuiri, dacă este cazul, proceselor de lucru.

 

Perfecționarea sistemelor de management și control intern managerial 

Consolidarea capacității instituționale a ANCOM se realizează prin instrumente precum adaptarea proceselor de lucru, creșterea eficacității sistemului de control intern și îmbunătățirea continuă a sistemelor de management.

 

Responsabilitatea socială

În contextul în care ANCOM planifică să solicite indicatori privind sustenabilitatea de mediu din partea marilor furnizori de rețele și servicii, este corect ca ANCOM să își realizeze propriul plan și să-și urmărească propriii indicatori privind sustenabilitatea de mediu.
Totodată, complementar cu reducerea impactului de mediu al activității, ne propunem implicarea în acțiuni de responsabilitate socială și prin acțiuni vizând promovarea egalității de gen în reflectarea strategiei naționale în materie.