Printeaza Pagina
Furnizorii de telefonie sunt obligati sa îsi informeze mai bine clientii
13.11.2008
ANC supune astazi spre dezbatere publica proiectul de decizie privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali de catre furnizorii de servicii de comunicatii.
Proiectul de decizie propune un set de solutii pentru problemele de informare cu care se confrunta utilizatorii de comunicatii din România, stabilind modalitatile în care furnizorii de telefonie vor comunica abonatilor informatii privind preturile si tarifele, precum si celelalte conditii de utilizare a serviciilor.
Personalul de vânzari al furnizorilor va trebui sa ofere utilizatorilor, înainte de semnarea contractului sau de cumpararea ori reîncarcarea cartelei, trei informatii importante:
· suma minima pe care o vor plati pentru toata durata contractului, formata din pretul abonamentului/cartelei, plus eventuale tarife de conectare/instalare, plus pretul telefonului (daca e cazul), cu toate taxele incluse;
· ce tarife se aplica si în ce conditii: modul de taxare (la minut, la secunda etc.), daca se percepe tarif pentru stabilirea legaturii, daca se tarifeaza diferit în functie de ora, în ce conditii se folosesc minutele incluse sau creditul inclus;
· durata minima a contractului, conditiile de reziliere si taxele pe care utilizatorul trebuie sa le plateasca daca renunta la contract înainte de termen, precum si conditiile în care contractul se prelungeste automat.
Furnizorii vor avea obligatia de a-si anunta abonatii cu 15 zile înainte de momentul în care acestia pot rezilia contractul, atât prin intermediul facturii, cât si printr-un mesaj SMS, informându-i când si în ce conditii au dreptul de a renunta la contract, precum si daca acesta se prelungeste automat si pentru ce perioada.
Orice utilizator de telefonie va avea dreptul sa ceara si sa obtina gratuit, înainte de semnarea contractului sau de cumpararea sau reîncarcarea cartelei, o copie a Contractului si a Conditiilor generale de furnizare a serviciului. Furnizorii vor avea obligatia sa se asigure ca personalul de vânzari propriu sau din retelele de distributie ale partenerilor îndruma viitorii clienti sa citeasca atent materialele respective înainte de a încheia contractul.
În plus, ANC va dezvolta o aplicatie interactiva care va permite utilizatorilor sa compare ofertele furnizorilor si sa aleaga pachetul tarifar care se potriveste cel mai bine necesitatilor lor. Aplicatia va contine date referitoare la ofertele de telefonie mobila, telefonie fixa si acces la internet în banda larga si va returna un clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al pretului, care corespund optiunilor de consum introduse de utilizator (de exemplu, trafic lunar, numar de SMS-uri etc.). Datele privind ofertele furnizorilor vor fi introduse de catre acestia în sistem, vor fi verificate si validate de ANC si vor fi actualizate permanent.
„Din cauza complexitatii pachetelor si schemelor de tarife, multi utilizatori din România nu pot aprecia corect cât platesc pentru serviciile de telefonie. Utilizatorii resimt efecte negative chiar si atunci când au o multitudine de informatii în esenta corecte, dar abundenta si lipsa lor de claritate face ca ele sa nu poata fi comparate si evaluate corect. Prin aceasta decizie, dorim sa ne asiguram ca utilizatorii finali iau decizii informate în momentul achizitionarii serviciilor de comunicatii. Într-o piata concurentiala, un utilizator informat este mai puternic în relatia sa cu furnizorul,” a declarat presedintele ANC Liviu Nistoran.
Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite în retea/în afara retelei, catre retele mobile/catre retele fixe, în orele de vârf/în afara orelor de vârf, în functie de destinatie, catre numere favorite si multe altele) îi pune pe utilizatori în imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si îi îndeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului.
Din aceasta cauza, autoritatile din 10 state europene au implementat ghiduri interactive pentru compararea tarifelor furnizorilor de servicii de comunicatii electronice, cea mai des întâlnita categorie pentru care se asigura compararea ofertelor fiind telefonia mobila, urmata de telefonia fixa si de accesul la internet în banda larga. Autoritatile nationale de reglementare din numeroase state membre ale Uniunii Europene au stabilit conditii detaliate în care informatiile privind tarifele si conditiile de utilizare a serviciilor trebuie aduse la cunostinta publicului.
Furnizorii de telefonie vor mai avea obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor si de a le înmâna la semnarea contractului o Procedura de solutionare a reclamatiilor si, de asemenea, vor prezenta drepturile de informare ale utilizatorilor finali pe site-urile proprii si prin afise expuse la toate punctele de lucru proprii sau din retelele de distributie ale partenerilor.
Proiectul stabileste, de asemenea, setul minim de informatii pe care trebuie sa le cuprinda factura detaliata emisa de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, ceea ce asigura utilizatorilor posibilitatea cunoasterii si evaluarii modului de tarifare a serviciilor utilizate, precum si întelegerea si verificarea continutului facturilor emise de catre furnizori.
Proiectul deciziei poate fi consultat pe pagina de internet a ANC, persoanele interesate fiind invitate sa formuleze si sa transmita observatii si propuneri pâna la data de 12.12.2008, pe adresa sediului central al ANC (Str. Delea Noua nr.2, sector 3, Bucuresti), direct la registratura sau prin intermediul departamentelor regionale ale Autoritatii. Observatiile pot fi transmise si prin fax la numarul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@anrcti.ro.