Printeaza Pagina
ANCOM amendeaza RCS & RDS cu 300.000 de lei pentru neinformarea abonatilor cu privire la introducerea taxei de mentenanta la telefonia fixa
16.09.2010
„ANCOM a amendat RCS & RDS cu 300.000 de lei pentru ca nu si-a notificat abonatii în mod individual cu privire la introducerea, pentru serviciul de telefonie fixa, a unei taxe de mentenanta, în valoare de 5 lei si pentru ca nu a modificat contractul-cadru, astfel încât sa fie asigurat dreptul abonatilor de a fi informati în mod individual cu privire la modificarile contractuale. Daca, pâna la data de 29 octombrie 2010, RCS & RDS nu-si va notifica clientii cu privire la introducerea acestei taxe, cu mentiunea expresa în cuprinsul notificarii ca utilizatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul în termen de 30 de zile de la primirea notificarii, fara plata niciunei despagubiri, si nu-si va modifica contractul-cadru pâna la data de 19 septembrie 2010, va plati amenda pentru fiecare zi de întârziere. Furnizorii de servicii de comunicatii electronice trebuie sa înteleaga ca au anumite obligatii în relatia cu utilizatorii si sa îsi asume responsabilitatile ce le revin”, a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, cu ocazia Reuniunii Regionale de
Din momentul primirii notificarii din partea RCS & RDS, utilizatorii finali abonati ai companiei vor avea la dispozitie 30 de zile pentru a alege între renuntarea la contractul încheiat cu furnizorul, fara a plati nicio despagubire sau ramânerea în contract. RCS & RDS are obligatia de a restitui integral utilizatorilor care, ulterior primirii notificarii, doresc sa denunte unilateral contractul, sumele corespunzatoare taxei de mentenanta percepute de RCS & RDS în perioada scursa între data introducerii taxei si data rezilierii contractului. Termenul maxim de restituire este de cel mult 30 de zile de la data rezilierii contractului.
Masurile aplicate de ANCOM sunt luate în urma primirii unei serii de sesizari de la utilizatorii finali prin care acestia reclamau introducerea, începând cu luna iunie 2010, a noului tarif, în conditiile în care acesta nu se regasea în contractele încheiate cu RCS & RDS.
ANCOM a analizat documentele transmise de petenti din care reiesea ca, într-adevar, acest tarif nu este mentionat în cuprinsul contractelor încheiate cu RCS & RDS, ci doar în facturile emise petentilor. ANCOM a constatat ca furnizorul nu si-a îndeplinit obligatia de a-si notifica clientii cu privire la acest lucru prin mijloace care sa asigure informarea fiecarui utilizator în parte (servicii postale, fax, e-mail, SMS etc.). ANCOM considera ca utilizarea în mod exclusiv a unor modalitati de informare cu caracter general, public (de exemplu, pagina de internet a furnizorului sau canalul TV propriu) nu este de natura sa asigure informarea corespunzatoare a tuturor utilizatorilor cu privire la modificarea tarifelor agreate la semnarea contractului.
Astfel, în data de 28 iunie 2010, ANCOM a transmis RCS & RDS o notificare privind intentia aplicarii sanctiunii, solicitând ca, în termen de 45 de zile, compania sa-si notifice toti abonatii cu privire la introducerea noului tarif, cu mentiunea ca utilizatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul fara plata de penalitati, precum si sa modifice contractul-cadru, astfel încât sa fie transpuse corespunzator prevederile art. 19 alin. (4) din Legea nr. 304/2003. În data de 25 august 2010, ANCOM a efectuat un control
Legea nu interzice modificarea unilaterala a clauzelor contractuale de catre furnizori, însa acestia au obligatia sa-si informeze clientii atât despre modificari, cu cel putin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a acestora, cât si despre posibilitatea utilizatorilor de a renunta la continuarea relatiei contractuale daca nu sunt de acord cu modificarile propuse, fara plata vreunei despagubiri.