Printeaza Pagina

ANCOM consulta modalitatea de stabilire a tarifelor pentru serviciul universal postal pentru urmatorii 3 ani

22.07.2021

 

ANCOM lanseaza în consultare publica masurile de reglementare a tarifelor pentru o serie de servicii pe care Compania Naționala Poșta Româna (CNPR) a fost desemnata sa le presteze în calitatea sa de furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pâna la data de 31 decembrie 2024. Masurile propuse au la baza plafoane tarifare și formule de control al creșterii tarifelor, stabilindu-se totodata și condițiile în care acestea se aplica.

Masurile de reglementare propuse de ANCOM

Conform reglementarii propuse, CNPR va avea posibilitatea sa își stabileasca tarifele practicate pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care a fost desemnata sa le presteze fara a putea însa depași limita maxima stabilita conform metodologiei propuse de ANCOM.

La stabilirea tarifelor aferente serviciilor poștale prestate, CNPR va trebui sa ia în considerare indicele prețurilor de consum comunicat de Institutul Național de Statistica pentru anul anterior celui în care se aplica formula, dar și elemente ce reflecta variația prețurilor de consum și productivitatea CNPR comparativ cu productivitatea economiei naționale. Pentru respectarea limitei impuse de ANCOM, CNPR va trebui sa stabileasca cu prudența tarifele care urmeaza a fi aplicate, ținând cont inclusiv de perioada în care aceste tarife se vor aplica, precum și de volumul de trafic previzionat pentru fiecare dintre categoriile de servicii incluse în sfera serviciului universal poștal.

Obligații ale CNPR

CNPR are obligația de a notifica ANCOM cu privire la toate tarifele practicate pentru furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal poștal pâna la data de 30 martie pentru tarifele practicate în anul anterior, Autoritatea având la dispoziție 60 de zile pentru verificarea acestora. În cazul oricarei modificari a tarifelor stabilite de CNPR conform metodologiei propuse de ANCOM, furnizorul va notifica Autoritatea cu cel puțin 30 de zile înainte ca aceste tarife sa fie percepute.

Daca din informațiile transmise de CNPR rezulta o creștere mai mare a tarifelor decât cea rezultata prin aplicarea metodologiei stabilite de ANCOM, furnizorul va avea obligația ca în anul urmator acestei constatari sa ajusteze tarifele aferente serviciilor poștale astfel încât sa fie compensata diferența practicata în plus fața de majorarea aplicata.

Serviciile poștale carora li se aplica reglementarea tarifara

Serviciile poștale din sfera serviciului universal carora li se aplica reglementarea tarifara propusa de Autoritate sunt:

a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale, în greutate de pâna la 2 kg (inclusiv), având ca obiect:

1. trimiteri de corespondența, cu excepția trimiterilor de corespondența în numar  mare;

 2. imprimate, cu excepția imprimatelor în numar mare;

 3. pachete mici, conform prevederilor Convenției Poștale Universale și Regulamentului poștei de scrisori, cu excepția pachetelor mici în numar mare;

b) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de pâna la 10 kg (inclusiv), cu excepția coletelor în numar mare;

c) serviciul de trimitere recomandata având ca obiect trimiteri poștale interne și internaționale în greutate de pâna la 2 kg (inclusiv) prevazute la lit. a);

d) serviciul de trimitere cu valoare declarata având ca obiect:

1. trimiteri poștale interne și internaționale în greutate de pâna la 2 kg (inclusiv) prevazute la lit. a);

2. colete poștale interne și internaționale în greutate de pâna la 10 kg (inclusiv), cu excepția coletelor în numar mare.

Procesul de consultare publica

Proiectul de decizie privind stabilirea unor masuri de reglementare tarifara pe baza plafoanelor tarifare și formulelor de control al creșterii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal furnizate de Compania Naționala Poșta Româna – S.A. în calitate de furnizor de serviciu universal poate fi consultat aici. Persoanele interesate sunt invitate sa formuleze si sa transmita observații și propuneri pâna la data de 23.08.2021, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Noua nr. 2, sector 3, București), prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcțiilor regionale ale Autoritații. Observațiile pot fi transmise și prin fax la numarul +40 372 845 402 sau prin e-mail, pe adresa consultare@ancom.org.ro.

Informații suplimentare

Accesul la serviciul universal poștal reprezinta dreptul oricarei persoane de a beneficia de furnizarea permanenta a unor servicii poștale (serviciile incluse în sfera serviciului universal), la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.

ANCOM a desemnat Compania Naționala Poșta Româna S.A. (CNPR) ca furnizor de serviciu universal prin Decizia președintelui ANCOM nr.1363/2019 pentru furnizarea tuturor serviciilor incluse în sfera serviciului universal pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024, pe întregul teritoriu național.

Conform legislației în vigoare, respectiv Ordonanța de urgența nr. 13/2013 privind serviciile poștale, tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația sa le presteze trebuie sa fie accesibile, indiferent de localizarea geografica, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri și sa stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient.

ANCOM poate impune plafoane tarifare și formule de control al modificarii tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal, modalitațile de stabilire sau de modificare a unor tarife pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligația sa le presteze și poate stabili tarife individuale pentru serviciile din sfera serviciului universal.

Furnizorul de serviciu universal are obligația de a aduce la cunoștința publicului tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația sa le presteze, precum și orice modificari ale acestor tarife, cu cel puțin 30 de zile înainte de data la care acestea intra în vigoare, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare.