21.06.2012
Joi, 21 iunie 2012, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) au prezentat la Braşov, în cadrul unei întâlniri cu industria de comunicaţii electronice,noile prevederi ale cadrului legislativ din domeniu, modul în care acestea afectează relaţia furnizor-utilizator final, dar şi date privind activitatea de control a Autorităţii. Întâlnirea cu cei peste 75 de reprezentanţi ai industriei din judeţele Braşov, Covasna, Dâmboviţa, Harghita şi Prahova este cea de-a opta întâlnire din seria „Reuniunilor Regionale ale ANCOM” organizate de Autoritate în anul 2012.
Noul cadru legislativ din domeniul comunicaţiilor electronice a adus modificări importante în ceea ce priveşte contractele încheiate cu utilizatorii finali, autorizarea generală a furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, administrarea spectrului de frecvenţe radio, resursele de numerotaţie şi resursele tehnice asociate, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, dar şi regimul sancţiunilor aplicabile.
Cele mai importante aspecte şi probleme semnalate astăzi în discuţiile cu furnizorii au vizat contractele încheiate cu utilizatorii finali, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, precum şi problemele privind licenţele radio. În ceea ce priveşte contractele cu utilizatorii, unii furnizori şi-au exprimat nemulţumirea faţă de obligaţia de a include în contracte informaţii pe care nu le consideră de interes pentru abonaţi, iar reprezentanţii ANCOM au explicat relevanţa acestor informaţii şi modul în care ele vor ajuta utilizatorii să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Furnizorii au cerut clarificări şi cu privire la durata minimă a contractelor, aşa cum a fost stabilită aceasta prin noua legislaţie. Reprezentanţii ANCOM au explicat necesitatea de transparenţă în relaţia cu utilizatorii finali şi le-au comunicat celor prezenţi că Autoritatea a elaborat un ghid pentru furnizori care oferă detalii privind obligaţiile care le revin. ANCOM a dorit să vină astfel în sprijinul furnizorilor, explicându-le acestora modul corect de aplicare a prevederilor legale.
O altă problemă semnalată a vizat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, furnizorii considerând o problemă auditarea securităţii pe cont propriu, argumentând că acesta ar fi o cheltuială prea mare, mai ales pentru furnizorii mici. Reprezentanţii ANCOM au anunţat că urmează a fi adoptate două noi decizii în acest sens, una privind condiţiile şi procedura de raportare a incidentelor de securitate şi alta privind stabilirea măsurilor minime de securitate ce trebuie implementate de furnizori. Reprezentanţii Autorităţii i-au invitat pe cei prezenţi să se implice în redactarea acestor decizii şi să transmită observaţii în momentul publicării proiectelor de decizie.
În cadrul reuniunii de la Braşov, reprezentanţii ANCOM au prezentat şi modificările aduse deciziei privind condiţiile de portare a numerelor de telefon. Astfel,termenul de activare a unui număr portat se reduce de la 3 zile la maxim o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, în timp ce durata maximă a procedurilor administrative aferente portării se reduce de la 10 la 3 zile lucrătoare. Totodată, utilizatorii finali vor fi avertizaţi prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului că au apelat un număr portat în toate situaţiile în care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decât cel pe care, în mod legitim, l-ar fi aşteptat.
Furnizorii de telefonie mobilă care au primit cele mai multe numere prin portare sunt: Vodafone (181.522); Cosmote (176.875); Orange (166.823); RCS&RDS (4.909) şi Telemobil (719). În ceea ce îi priveşte pe furnizorii de telefonie fixă, cele mai multe numere portate au fost câştigate de UPC (70.193); RCS&RDS (65.400); Orange (46.599); Vodafone (42.808).şi Romtelecom (11.744).
Până la data de 31 mai 2012, în Braşov au fost portate 5.312 numere de telefonie fixă (furnizorul acceptor cu cele mai multe numere de telefonie fixă portate fiind Vodafone – 2.796), în Covasna 654 de numere (RCS & RDS – 345), în Dâmboviţa 2.630 de numere (UPC – 1.530), în Harghita 2.272 (UPC – 1.508) şi în Prahova 13.775 de numere (UPC – 9.232).
În ceea ce priveşte controalele efectuate de ANCOM la furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice şi servicii poştale, în perioada 1 ianuarie 2011 – 31 mai 2012, ANCOM a efectuat în judeţul Braşov 548 de controale, în urma cărora a transmis 5 notificări şi a aplicat 1 avertisment.
Prezentările susţinute în cadrul evenimentului de astăzi sunt disponibile aici.