Costul net al obligațiilor de serviciu universal se calculează ca diferență dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal (scenariul de bază) și costul net al furnizorului în cazul în care și-ar desfășura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligațiile de serviciu universal (scenariul alternativ).
Conform prevederilor art. 14 alin. (3) din Decizia președintelui ANCOM nr. 934/2019, costul net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal constituie o sarcină injustă dacă:
- nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM.
Conform art. 22 din OUG nr. 13/2013 privind serviciile poștale, „în cazul în care autoritatea de reglementare decide că din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, în condițiile art. 8-12, rezultă un cost net care constituie o sarcină injustă pentru furnizorii de serviciu universal, prin hotărâre a Guvernului se va stabili un mecanism de compensare a acestui cost net prin utilizarea uneia dintre următoarele surse de finanțare:
a) din fonduri de la bugetul de stat prin bugetul ministerului de resort, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat;
b) prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat”.
Pentru perioada 2020-2024, luând în considerare propunerea financiară asumată de Compania Naţională ”Poșta Română” – S.A. prin cererea de desemnare aferentă acestui exercițiu, costul net pentru furnizarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024 a fost de 0 (zero) lei/an.
Pentru perioada 2025-2029, costul net aferent furnizării serviciilor poștale, pe care CNPR a fost desemnată să le presteze în calitate de furnizor de serviciu universal conform Deciziei ANCOM nr. 810/2024, va fi determinat de ANCOM, urmare a eventualelor cereri depuse de CNPR în acest sens, cu respectarea metodologiei stabilite prin prevederile acestui act normativ.