Printeaza Pagina
Conexiunile de acces la internet la puncte mobile în bandă largă au crescut cu 68% în anul 2012
16.05.2013
Piaţa serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte mobile a crescut cu 68% în anul 2012 faţă de 2011, în timp ce evoluţia din a doua jumătate a anului 2012 arată o revenire a tendinţei pozitive a numărului de utilizatori de servicii de telefonie mobilă, conform datelor raportate către ANCOM de furnizorii operaţionali de servicii telefonie şi acces la internet la puncte mobile din România.
Numărul total de conexiuni active de acces la internet în bandă largă la puncte mobile a atins valoarea de 7,1 milioane, în creştere cu 68% faţă de finalul anului 2011. Astfel, s-au raportat 4 milioane de conexiuni active în bandă largă la puncte mobile pe bază de abonament, în creştere cu 57%, şi 3,1 milioane de conexiuni active în bandă largă la puncte mobile prin intermediul cartelelor preplătite, în creştere cu 86% faţă de sfârşitul anului 2011.
„Navigarea pe internet oriunde şi oricând devine o practică din ce în ce mai utilizată în România, interesul utilizatorilor pentru accesarea internetului de pe telefonul mobil fiind din ce în ce mai mare, aşa cum arată indicatorii de piaţă. Se remarcă, în mod particular, creşterea numărului de conexiuni cu plata unui abonament sau a unei extraopţiuni dedicate accesului la internet, cu 143%, până la 3,7 milioane de conexiuni”, a declarat Eduard LOVIN, Director Executiv ANCOM, în cadrul celei de-a 17-a ediţii a evenimentului „Ziua Comunicaţiilor”.
Concomitent, ratele de penetrare ale accesului la internet la puncte mobile (numărul de conexiuni raportat la 100 de locuitori) au înregistrat creşteri , astfel că, la sfârşitul anului 2012, penetrarea conexiunilor active de acces la internet la puncte mobile a crescut cu aproape 14 puncte procentuale, atingând un nivel de peste 53% din populaţie, iar rata de penetrare a conexiunilor la puncte mobile în bandă largă (prin EDGE, CDMA, EV-DO, 3G) a ajuns la valoarea de 37%.
În ceea ce priveşte numărul total de terminale/cartele SIM care permit accesul la internet la puncte mobile prin intermediul tehnologiilor 3G (inclusiv 3G+), EV-DO, 4G sau al altor tehnologii superioare 3G, acesta era de aproximativ 8,7 milioane la sfârşitul anului 2012.
În segmentul serviciilor de telefonie, în a doua parte a anului 2012 se remarcă revenirea tendinţei pozitive la nivelul numărului de utilizatori activi, care înregistrează o creştere uşoară de 0,6% dar, la nivel anual, acest indicator scade cu 2,5%. Astfel, la finalul anului 2012 se înregistrau în România 22,8 de milioane de utilizatori activi de telefonie mobilă, din care peste 13,5 milioane sunt utilizatori pe bază de cartele preplătite, iar 9,3 milioane sunt utilizatori pe bază de abonament. Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă a ajuns la 119,9 la 100 de locuitori.
Pe de altă parte, traficul de voce la puncte mobile a continuat să crească cu 6,9% anual, depăşind pragul de 60 de miliarde minute. Exprimat în număr de apeluri, traficul de voce din anul 2012 a crescut cu 6%, fiind efectuate 26,1 miliarde de apeluri, cu 1,4 miliarde mai multe decât în anul 2011.
De asemenea, în anul 2012 au fost trimise aproximativ 14 miliarde de SMS-uri, cu 24,2% mai multe decât în 2011 şi, respectiv, 15 milioane de MMS-uri, cu 41,2% mai multe decât în anul 2011.
Raportul arată că, în volumele totale de trafic de voce şi mesaje, ponderea cea mai mare o deţin volumele de trafic rezultate de la utilizatorii pe bază de cartele preplătite: peste 34 de miliarde de minute de trafic de voce (adică 56% din traficul total de voce) şi aproape 11 miliarde de SMS-uri (adică 78% din totalul de SMS-uri) sunt efectuate de pe cartele preplătite. De asemenea, durata medie a unui apel realizat de către utilizatorii de cartelă preplătită (2 minute şi 36 de secunde) este mai mare decât cea a utilizatorilor cu abonament (2 minute şi 6 secunde), per total durata medie a unui apel originat în reţelele mobile, în anul 2012, fiind de 2 minute şi 22 de secunde.
În medie, în cursul anului 2012, un utilizator a efectuat 3 ore şi 42 de minute de trafic de voce/lună, cu 21 minute mai mult decât media din 2011, şi a transmis un număr mediu de 50 de SMS-uri/lună, cu 11 mai multe decât media din anul precedent.
Raportul de date statistice privind serviciile de telefonie şi acces la internet la puncte mobile a fost realizat pe baza datelor raportate de către furnizorii de astfel de servicii, care au desfăşurat activităţi comerciale în anul 2012 şi poate fi consultat aici. Prezentarea susţinută în cadrul evenimentului poate fi accesată aici.