Printeaza Pagina

Declară valoarea coletului expediat ca să poți fi despăgubit integral

15.12.2016

 

În contextul creșterii numărului de colete expediate de sărbători, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi sfătuiește pe utilizatorii care doresc să trimită bunuri de valoare în țară (telefoane, aparate foto etc.) să opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarată, chiar dacă acesta presupune costuri mai mari de expediere. Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despăgubiți corespunzător, în raport cu suma declarată,  în caz de pierdere, furt sau distrugere totală/parțială ori deteriorare a coletului pe parcursul livrării acestuia către destinatar.  

Serviciul de trimitere cu valoare declarată

Serviciul de trimitere cu valoare declarată este taxat suplimentar față de alte tipuri de servicii poștale, cu sume care reprezintă, adesea, un procent din valoarea declarată a bunului expediat. În schimb, el funcționează ca o asigurare a întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt,  distrugere ori deteriorare, spre deosebire de alte tipuri de servicii poștale interne care nu includ o astfel de facilitate și pentru care furnizorii sunt obligați prin lege să acorde o despăgubire ce reprezintă de 10 ori tariful serviciului.

Atenție! Dacă utilizatorul declară o valoare a coletului mai mică decât cea reală, despăgubirea va fi calculată în raport cu nivelul valorii declarate.  

Bine de știut

-  serviciul cu valoare declarată nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea expeditorului;

-  dacă furnizorul îți pune la dispoziție o aplicație online de completare a documentelor de transport, verifică dacă aplicația

oferă și opțiunea de asigurare a coletului;

-  verifică dacă documentul de transport înmânat de curier la preluarea coletului reflectă cerințele/condițiile de livrare

solicitate;

-  furnizorii de servicii poștale nu au obligația de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei să nu o facă;

-  aceste reguli se aplică exclusiv trimiterilor poștale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul României

către o adresă situată pe acest teritoriu;

-  în funcție de oferta furnizorului de servicii poștale, serviciul cu valoare declarată poate fi utilizat inclusiv pentru

trimiterile poștale care fac obiectul serviciului contra ramburs, caz în care utilizatorii vor fi despăgubiți cu suma ce

reprezintă valoarea declarată.

Ce, cum şi unde reclami

În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parțială) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului, care are obligația să îți soluționeze reclamația conform contractului încheiat cu tine sau Condiţiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poștale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013.

Dacă reclamația nu a fost soluționată amiabil sau nu ai primit un răspuns în maxim 3 luni, te poți adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamației prealabile, urmând pașii descriși aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecată.