Printeaza Pagina

Facturile detaliate – un mod eficient de a controla consumul de comunicatii

12.08.2015

 

Abonatii la servicii de telefonie, internet sau televiziune au dreptul de a solicita facturi detaliate. Facturile detaliate trebuie eliberate, la cerere, indiferent daca utilizatorul este persoana fizica sau juridica, abonat sau utilizator de cartela preplatita. De obicei, operatorii percep o taxa pentru eliberarea facturilor detaliate pe suport de hartie, in timp ce facturile online sunt gratuite.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a impus furnizorilor sa includa anumite informatii in cadrul facturilor detaliate. Astfel, acestea trebuie sa includa urmatoarele detalii, pentru toate cele trei categorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune:
  • perioada de tarifare;
  • tariful lunar perceput pentru abonament, daca este cazul;
  • tarifele percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, daca este cazul;
  • tarifele percepute pentru inchiriere/furnizare echipamente, daca este cazul;
  • alte servicii furnizate si tarifele aferente acestora, daca este cazul;
  • gratuitatile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat, daca este cazul;
  • suma totala tarifata, inclusiv TVA;
  • un numar de telefon la care utilizatorul final poate solicita informatii suplimentare referitoare la factura detaliata;
  • cursul de schimb valutar aplicat, daca este cazul;
In plus fata de aceste informatii, facturile pentru serviciile de telefonie trebuie sa includa lista completa a apelurilor voce/video initiate si a SMS-urilor/MMS-urilor expediate, precum si a apelurilor voce/SMS-urilor/MMS-urilor/apelurilor video receptionate pentru care se percepe un tarif. Se vor evidentia numarul apelat sau catre care s-a transmis sau primit un apel voce/SMS/MMS/apel video pentru care se percepe un tarif, data si ora apelurilor si mesajelor, precum si durata fiecarei convorbiri telefonice si tariful pentru fiecare convorbire efectuata si pentru fiecare mesaj expediat sau primit, pentru care se percepe un tarif. Toate apelurile, SMS-urile/MMS-urile/apelurile video vor fi diferentiate pe categorii: in aceeasi retea, catre alte retele fixe/mobile, catre numere dintr-un grup definit, internationale, in roaming, numere cu tarif special. Factura detaliata va specifica numarul de minute/SMS-uri/MMS-uri consumate si, daca este cazul, reportate, din fiecare categorie de resurse incluse in abonament.
De asemenea, pentru internetul mobil factura detaliata trebuie sa precizeze si:
  • data si ora inceperii fiecarei sesiuni de date;
  • volumul de trafic consumat pe sesiune;
  • tariful total aplicat pentru sesiune/grup de sesiuni in functie de unitatea de tarifare;
  • numarul de ore/volumul de trafic inclus in abonament (limita de trafic);
  • tariful pentru traficul suplimentar, daca este cazul;
  • traficul suplimentar generat prin depasirea numarului de ore/volumului de trafic inclus in abonament, diferentiat in functie de perioada din zi/saptamana in care se realizeaza accesul la internet, daca este cazul;
  • unitatea minima de contorizare a traficului, precum si modalitatea de rotunjire a unei sesiuni, daca este cazul;
  • tariful aplicabil pe unitatea minima utilizata pentru contorizarea traficului.
In cazul in care aceste informatii nu se regasesc in facturile detaliate utilizatorii pot face o sesizare la ANCOM, parcurgand pasii de aici.
In Romania sunt utilizate aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobila si peste 16 milioane de conexiuni la internet de banda larga, in timp ce aproape 7 milioane de gospodarii au acces la servicii de retransmisie TV contra cost, potrivit celor mai recente date statistice publicate de ANCOM (Infografice aici).