19.02.2025
Serviciile cu valoare adăugată, denumite SVA, sunt accesibile prin transmiterea unor SMS-uri sau prin apeluri vocale la un număr cu suprataxă și facilitează plata unor servicii/produse, accesul la informații din diverse domenii de activitate sau la servicii de divertisment. ANCOM explică modul în care serviciile cu valoare adăugată pot fi recunoscute și folosite deoarece, fără o informare corectă, acestea pot duce la costuri neașteptate.
Cum pot fi identificate serviciile cu valoare adăugată
De regulă, SVA sunt utilizate pentru:
Aceste servicii sunt ușor de recunoscut datorită utilizării unor numere speciale: numere naționale scurte interne, de exemplu 12vx(y), numere pentru servicii de interes general (de forma 19vx sau 19vxy) și numere cu tarif special de forma 09xx.xxx.xxx, accesibile prin apel.
Metode de activare și tarife
SVA sunt furnizate de operatorii de telefonie sau de terți (furnizori de conținut prin intermediul operatorilor de telefonie) și sunt tarifate distinct, cu tarife mai mari decât un SMS sau apel obișnuit.
Aceste servicii pot fi activate: prin SMS – transmiterea unui cod la un număr scurt, online – introducerea numărului de telefon pe o pagină web și confirmare prin SMS, prin apel – accesarea unui număr la tarife speciale.
Atenție! Există SVA cu tarifare unică și SVA cu tarifare recurentă (abonamente), acestea din urmă implicând costuri recurente până la dezabonare.
Informarea și protecția utilizatorilor
Indiferent de modalitatea de tarifare a SVA, utilizatorii trebuie să fie informați despre serviciile accesate și tarifele acestora. În cazul apelurilor vocale, un mesaj de întâmpinare va indica costurile înainte de livrarea conținutului. Pentru serviciile prin SMS, mesajele vor include detalii despre tarife, acces și dezabonare.
Recomandările ANCOM către utilizatorii SVA
Ce, cum și unde reclami
Obligațiile de informare a utilizatorilor cad, în principal, în sarcina furnizorilor de servicii de conținut. De cele mai multe ori, activitatea acestora nu este reglementată de legislația din domeniul comunicațiilor electronice întrucât furnizează doar servicii de conținut sau facilitează furnizarea unor astfel de servicii.
ANCOM poate verifica dacă un furnizor de servicii de comunicații electronice a luat măsuri pentru a se asigura că furnizorii de servicii de conținut cărora le-a alocat numere pentru SVA își respectă obligațiile de informare a utilizatorilor. Pentru verificarea unei astfel de situații utilizatorii se pot adresa ANCOM. Mai multe informații cu privire la SVA sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM.
Doar în măsura în care consideră că nu au întreprins vreun demers pentru accesarea SVA și nici nu au încredințat telefonul/SIM-ul unei terțe persoane, utilizatorii prejudiciați se pot adresa organelor de poliție pentru investigarea unor posibile acțiuni de fraudă.
19.02.2025
Serviciile cu valoare adăugată, denumite SVA, sunt accesibile prin transmiterea unor SMS-uri sau prin apeluri vocale la un număr cu suprataxă și facilitează plata unor servicii/produse, accesul la informații din diverse domenii de activitate sau la servicii de divertisment. ANCOM explică modul în care serviciile cu valoare adăugată pot fi recunoscute și folosite deoarece, fără o informare corectă, acestea pot duce la costuri neașteptate.
Cum pot fi identificate serviciile cu valoare adăugată
De regulă, SVA sunt utilizate pentru:
Aceste servicii sunt ușor de recunoscut datorită utilizării unor numere speciale: numere naționale scurte interne, de exemplu 12vx(y), numere pentru servicii de interes general (de forma 19vx sau 19vxy) și numere cu tarif special de forma 09xx.xxx.xxx, accesibile prin apel.
Metode de activare și tarife
SVA sunt furnizate de operatorii de telefonie sau de terți (furnizori de conținut prin intermediul operatorilor de telefonie) și sunt tarifate distinct, cu tarife mai mari decât un SMS sau apel obișnuit.
Aceste servicii pot fi activate: prin SMS – transmiterea unui cod la un număr scurt, online – introducerea numărului de telefon pe o pagină web și confirmare prin SMS, prin apel – accesarea unui număr la tarife speciale.
Atenție! Există SVA cu tarifare unică și SVA cu tarifare recurentă (abonamente), acestea din urmă implicând costuri recurente până la dezabonare.
Informarea și protecția utilizatorilor
Indiferent de modalitatea de tarifare a SVA, utilizatorii trebuie să fie informați despre serviciile accesate și tarifele acestora. În cazul apelurilor vocale, un mesaj de întâmpinare va indica costurile înainte de livrarea conținutului. Pentru serviciile prin SMS, mesajele vor include detalii despre tarife, acces și dezabonare.
Recomandările ANCOM către utilizatorii SVA
Ce, cum și unde reclami
Obligațiile de informare a utilizatorilor cad, în principal, în sarcina furnizorilor de servicii de conținut. De cele mai multe ori, activitatea acestora nu este reglementată de legislația din domeniul comunicațiilor electronice întrucât furnizează doar servicii de conținut sau facilitează furnizarea unor astfel de servicii.
ANCOM poate verifica dacă un furnizor de servicii de comunicații electronice a luat măsuri pentru a se asigura că furnizorii de servicii de conținut cărora le-a alocat numere pentru SVA își respectă obligațiile de informare a utilizatorilor. Pentru verificarea unei astfel de situații utilizatorii se pot adresa ANCOM. Mai multe informații cu privire la SVA sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM.
Doar în măsura în care consideră că nu au întreprins vreun demers pentru accesarea SVA și nici nu au încredințat telefonul/SIM-ul unei terțe persoane, utilizatorii prejudiciați se pot adresa organelor de poliție pentru investigarea unor posibile acțiuni de fraudă.