Printeaza Pagina
Perioada minima contractuala - sau cât costa un telefon 'gratuit'
14.05.2014
Conform legii, în România contractele de servicii de comunicatii electronice (telefonie, internet sau televiziune) se încheie pentru o perioada minima care nu poate depasi doi ani. Furnizorii au însa obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor si oferte cu o perioada contractuala minima de pâna la 12 luni. Utilizatorii pot rezilia contractul fara plata unor penalitati de reziliere anticipata numai dupa expirarea perioadei minime contractuale.
Reclamatiile primite de ANCOM arata faptul ca notiunea de perioada minima contractuala nu le este familiara tuturor utilizatorilor si ca nu toti înteleg cum îi afecteaza aceasta clauza în momentul în care decid sa înceteze un contract de servicii de comunicatii electronice.
Perioada minima contractualasau durata contractuala initiala este acea perioada pe cuprinsul careia utilizatorii nu pot rezilia contractul încheiat cu un furnizor de servicii de comunicatii decât cu plata unor penalitati, cu exceptia cazurilor în care utilizatorii solicita rezilierea ca urmare a modificarii unilaterale a contractului de catre furnizori. Furnizorii stabilesc o astfel de perioada contractuala pentru a-si asigura recuperarea cheltuielilor în cazul ofertelor comerciale care cuprind anumite beneficii suplimentare pentru utilizatori (precum telefoane gratuite sau la pret redus, tablete, console de jocuri, planuri tarifare promotionale, instalare gratuita a serviciilor etc.).
Pentru a proteja utilizatorii, legislatia telecom stabileste doua praguri pentru perioada contractuala minima: 12, respectiv 24 de luni. Furnizorii de comunicatii nu pot încheia cu utilizatorii contracte cu o durata initiala mai mare de 24 de luni. Ei sunt în acelasi timp obligati sa aiba si oferte cu o durata initiala mai mica sau egala cu 12 luni.De regula, contractele cu o perioada initiala mai mare de 12 luni presupun beneficii suplimentare pentru utilizatori fata de cele cu perioada initiala mai mica de 12 luni. Aceste prevederi legale se aplica automat în cazul persoanelor fizice si la cerere în cazul persoanelor juridice.
Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicatii electronice trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului, iar în caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru încetarea contractului (de exemplu, echivalentul valorii abonamentului pentru lunile ramase pâna la expirarea perioadei minime). Acest lucru este valabil si pentru persoanele care doresc sa-si porteze numarul de telefon, având în vedere ca prin depunerea unei cereri de portare solicita automat si încetarea contractului cu furnizorul din reteaua caruia vor sa plece.
Perioada contractuala minima nu trebuie confundata cu durata totala a contractului. Astfel, dupa expirarea perioadei contractuale minime, contractul se va derula în continuare pe o perioada nedeterminata sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuala minima, în functie de prevederile concrete ale contractului, daca abonatii nu solicita încetarea acestuia. În aceasta situatie, renuntarea la contract se face fara plata unor penalitati pentru ca durata minima contractuala a expirat.
Cele mai recente date ANCOM arata ca, la data de 31.12.2013, în România existau 8,6 milioane de conexiuni la servicii de acces la internet în banda larga pe baza de abonament (dintre care 3,8 milioane erau conexiuni de acces la internet la puncte fixe, iar 4,8 milioane reprezentau conexiuni de acces la internet la puncte mobile), 9,6 milioane de abonati la servicii de telefonie (dintre care 4 milioane reprezentau abonati la servicii de telefonie fixa, iar 5,6 milioane erau abonati la servicii de telefonie mobila) si, respectiv, 6,4 milioane de abonati la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost.
Pentru informatii suplimentare, cei interesati pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autoritatii, www.ancom.org.ro, subsectiunea Contractul pe întelesul tau. Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situatiile în care contractul de servicii telecom nu contine nicio precizare referitoare la durata sau la durata initiala a acestuia, mentioneaza o perioada minima contractuala mai mare de 24 de luni sau în situatiile în care nu li s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durata initiala de cel mult 12 luni, urmând pasii din sectiunea Sesizeaza ANCOM.
Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini în alegerea si folosirea acestor servicii. Informațiile se referaîn principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.