Printeaza Pagina
Pot operatorii sa refuze portarea numarului de telefon?
04.06.2021
Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) subliniaza faptul ca furnizorii nu pot refuza utilizatorilor portarea numarului de telefon decât în anumite situații stabilite de lege: daca cererea de portare nu este corect completata, datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numarul a carui portare se solicita sau operatorul donor nu mai furnizeaza serviciul de telefonie prin intermediul numarului respectiv. Furnizorul la care se dorește portarea poate refuza portarea numarului numai în cazul în care nu furnizeaza tipul de serviciu solicitat de utilizator.
Campania de control a ANCOM
Pentru a verifica modul în care furnizorii respecta dispozițiile legale privind portabilitatea, ANCOM a derulat în luna aprilie o campanie de control de tip “mystery shopping” la principalii operatori de servicii de comunicații electronice (Vodafone Romania S.A., Orange România S.A., RCS & RDS S.A. și Telekom Romania Mobile Communications S.A.). Pentru desfașurarea acestei campanii au fost constituite 4 echipe de control care, pe parcursul a doua zile consecutiv, au desfașurat acțiuni de control, simultan, la fiecare dintre furnizorii menționați anterior, în urmatoarele localitați: București, Pitești, Ploiești și Târgoviște. Personalul de control a solicitat reprezentanților din punctele de lucru verificate, în calitate de client, portarea unui numar de telefon de la abonament la cartela prepaid.
Din cele 16 acțiuni de control (câte patru acțiuni la fiecare furnizor) desfașurate, într-un caz a fost constatat refuzul portarii numarului de telefon. Este vorba de societatea Telekom Romania Mobile Communications S.A. și, pentru ca nu era la prima abatere de acest gen, compania a fost sancționata cu amenda contravenționala în cuantum de 15.000 lei. În cazul celorlalți trei furnizori verificați nu au fost identificate nerespectari ale prevederilor legale.
Care sunt pașii de urmat pentru portarea numarului de telefon?
În momentul în care utilizatorii aleg sa își porteze numarul de telefon, trebuie sa completeze o cerere de portare prin care solicita transferul numarului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc sa se porteze. Odata cu depunerea cererii și acceptarea acesteia de catre noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) înceteaza automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor.
Atentie! Portarea numarului de telefon catre un alt operator nu anuleaza obligatiile asumate de utilizatori la semnarea contractului cu operatorul inițial. De exemplu, daca se solicita portarea înainte de expirarea perioadei minime a contractului, este posibil ca utilizatorul sa fie nevoit sa achite penalitați de reziliere anticipata, iar daca sunt facturi restante, acestea vor trebui achitate. Același principiu se aplica și în cazul în care utilizatorii au achiziționat echipamente odata cu achiziționarea serviciului de comunicații electronice.
De aceea, utilizatorii sunt sfatuiti sa verifice daca la data la care urmeaza sa se efectueze portarea a expirat perioada minima contractuala cu furnizorul pe care îl parasesc.
Când poate fi refuzata cererea de portare?
Operatorul acceptor poate refuza portarea numarului în cazul în care nu furnizeaza tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).
Operatorul donor poate refuza cererea de portare în urmatoarele condiții:
- cererea nu este corect completata;
- datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numarul a carui portare se solicita;
- numarul se regasește în una dintre categoriile de resurse de numerotatie exceptate de la portabilitatea numerelor;
- operatorul donor nu furnizeaza servicii prin intermediul numarului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului ca urmare a unei solicitari venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare); de aceea, utilizatorii sunt sfatuiți sa NU solicite încetarea contractului încheiat cu furnizorul donor în situația în care doresc sa își porteze numarul de telefon;
- numarul pentru care se solicita portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor;
- cartela SIM este declarata pierduta/furata.
Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:
- existenta unor datorii ale abonatului catre operatorul donor;
- existenta unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;
- suspendarea furnizarii serviciului prin intermediul numarului respectiv.
Ce, cum si unde reclami?
În cazul în care întâmpina orice dificultati pe parcursul procesului de portare, utilizatorii pot face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar se pot adresa și ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.
Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul www.portabilitate.ro.