Printeaza Pagina

Supravegherea platformelor online foarte mari și a motoarelor de căutare foarte mari în contextul DSA

26.11.2024

În orice context, inclusiv cel al procesului electoral, potrivit Regulamentului DSA, supravegherea platformelor online foarte mari (VLOP, cum este cazul TikTok) și a motoarelor de căutare foarte mari (VLOSE, precum Google sau Bing) se află în competența Comisiei Europene.

ANCOM este coordonator național al serviciilor digitale, dar în această calitate nu poate dispune măsuri împotriva VLOP sau VLOSE, aria de responsabilitate a ANCOM fiind limitată la furnizorii de servicii intermediare stabiliți pe teritoriul național.

ANCOM a asigurat în permanență cadrul necesar pentru o bună colaborare între părțile implicate: marile platforme și autoritatea relevantă - Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). De altfel, ANCOM este în contact permanent cu Comisia Europeană, începând încă din februarie 2024, în limitele atribuțiilor ce îi revin conform Regulamentului DSA și a Legii nr. 50/2024.

Pe toată perioada de desfășurare a campaniilor electorale, ANCOM a colaborat îndeaproape atât cu AEP, autoritatea responsabilă de buna desfășurare a procesului electoral, cu ministerul de resort, cât și cu Comisia Europeană. Din informațiile deținute de ANCOM, conform prevederilor legale și atribuțiilor ce îi revin, AEP a transmis notificări către platforma TikTok semnalând diverse nereguli legate de conținutul ilegal distribuit și solicitând acesteia luarea măsurilor necesare pentru desfășurarea în condiții legale a campaniei electorale din România, însă TikTok nu a acționat cu celeritate la solicitarea autorității române. Astfel de solicitări au fost transmise și către alte platforme digitale.

Situația a fost adusă în atenția Comisiei Europene în cadrul discuțiilor organizate de ANCOM împreună cu reprezentanții AEP în ultimele luni, inclusiv astăzi.

Obligațiile platformelor online foarte mari (VLOP) și a motoarelor de căutare foarte mari (VLOSE)

VLOP și VLOSE au obligația, conform art. 34 din Regulamentul DSA, să evalueze riscurile sistemice cel puțin o dată pe an și, în orice caz, înainte de implementarea unor noi funcții care este probabil să aibă un impact critic (de exemplu, noi funcționalități în Tik Tok shop). Rapoartele de risc se transmit către Comisia Europeană și, la cerere, către DSC de stabilire (în acest caz, Republica Irlanda). Aceste riscuri includ:

  • diseminarea de conținut ilegal prin intermediul serviciilor lor;
  • orice efecte negative reale sau previzibile asupra exercitării drepturilor fundamentale;
  • orice efecte negative reale sau previzibile asupra discursului civic și a proceselor electorale, precum și a siguranței publice;
  • orice efecte negative reale sau previzibile în ceea ce privește violența bazată pe gen, protecția sănătății publice și a minorilor și consecințele negative grave asupra bunăstării fizice și mentale a persoanei.

De asemenea, VLOP și VLOSE sunt obligate să instituie măsuri de atenuare rezonabile, proporționale și eficace, adaptate la riscurile sistemice specifice identificate în temeiul art. 34, acordând o atenție deosebită impactului măsurilor respective asupra drepturilor fundamentale.

Tocmai pentru că este o perioadă în care au loc alegeri în foarte multe țări, Comisia Europeană a adoptat o serie de măsuri ce trebuie avute în vedere de VLOP și VLOSE pentru atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale. Ghidul Comisiei este disponibil public – EUR-Lex - 52024XC03014 - RO - EUR-Lex.

ANCOM și AEP au transmis încă din luna august o informare către marile platforme cu privire la obligațiile ce le revin în context electoral.

Astfel, VLOP și VLOSE au și obligațiile de raportare în materie de transparență în care trebuie să includă orice moderare a conținutului. Rapoartele, care sunt înaintate către Comisia Europeană, trebuie să includă:

  • resursele umane pe care furnizorul de platforme online foarte mari le dedică moderării conținutului în ceea ce privește serviciul oferit în Uniune, pentru fiecare limbă oficială a statelor membre;
  • calificările și cunoștințele lingvistice ale persoanelor care moderează conținutul;
  • indicatorii de acuratețe și informațiile conexe pentru fiecare limbă oficială a statelor membre.

Important!

ANCOM nu poate să se pronunțe asupra legalității sau ilegalității unui conținut publicat ce nu intră în sfera sa de competență. Autoritățile sau instituțiile publice care au atribuții cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, denumite autorități relevante, au posibilitatea de a emite ordine împotriva conținutului ilegal sau ordine de furnizare de informații, în acord cu art. 9 și 10 din Regulamentul privind serviciile digitale. 

Ordinele pot fi emise și de către autoritățile judiciare în cadrul acțiunilor, activităților ori procedurilor desfășurate de acestea potrivit competențelor legale conferite.

ANCOM nu poate institui măsuri legate de organizarea și desfășurarea alegerilor.

Autoritățile care au competențe în mediul offline într-un anumit domeniu au aceleași competențe și în mediul online. Ca atare, autoritățile pot lua măsuri împotriva conținutului ilegal în mediul online în funcție de domeniul pe care îl gestionează.

ANCOM este la dispoziția celor interesați pentru a oferi orice alte informații din sfera sa de competență.