CONTEXT
Una din preocupările constante ale autorităților publice este aceea de a preveni răspândirea conținutului online cu caracter terorist, normele legale în materie fiind stabilite în Regulamentul (UE) 2021/784 al Parlamentului European și al Consiliului privind prevenirea diseminării conținutului online cu caracter terorist[1] și în Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările și completările ulterioare.
Prin adoptarea Regulamentului (UE) 2021/784 privind prevenirea diseminării conținutului online cu caracter terorist (denumit în continuare Regulament sau Regulamentul), Uniunea Europeană a introdus o serie de măsuri pentru a preveni utilizarea abuzivă a serviciilor de găzduire pentru difuzarea de conținut terorist online, pentru a garanta buna funcționare a pieței unice digitale, asigurând în același timp încredere și securitate.
Regulamentul se aplică furnizorilor de servicii de găzduire care oferă servicii în UE, fie că au sau nu sediul principal în statele membre.
Regulamentul, intrat în vigoare în 7 iunie 2021, stabilește reguli clare și transparente pentru a se asigura că, atunci când este identificat conținutul terorist, acesta este eliminat de pe platforma online, pentru a se asigura că serviciile acesteia nu pot fi utilizate abuziv, și totodată, prin instituirea unor garanții puternice, pentru a se asigura că libertatea de exprimare și de informare sunt pe deplin protejate. În concret, Regulamentul stabilește o serie de măsuri pentru abordarea diseminării publice a conținutului cu caracter terorist online, inclusiv:
Totodată, Regulamentul include o serie de măsuri de protecție și răspundere pentru asigurarea transparenței și a drepturilor legale. Acestea includ norme care se referă la obligația de transparență a furnizorilor de servicii de găzduire, la publicarea rapoartelor privind transparența întocmite de autoritățile naționale, a căilor de atac pentru furnizorii de servicii de găzduire și pentru furnizorii de conținut și a procedurilor de urmat în cazul eventualelor contestații.
În România, autoritățile competente în prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire pentru diseminarea către public a materialelor de propagandă teroristă şi a conținutului cu caracter terorist sunt:
Serviciul Român de Informații are calitatea de autoritate națională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului, Autoritatea Națională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii și Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Poliției Române au atribuții individualizate de prevederile art. 382 alin. (2) din Legea nr. 535/2004.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este mandatată, în conformitate cu art. 382 alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 535/2004, să emită ordinele de eliminare la care face referire art. 3 din Regulament, în baza solicitării motivate a Serviciului Român de Informații, în calitate de autoritate națională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului potrivit art. 382 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 535/2004.
Mecanismul stabilit prin Regulament prevede faptul că autoritatea competentă[2] va emite un ordin de eliminare[3] prin care furnizorul de servicii de găzduire este obligat să elimine conținutul cu caracter terorist sau să blocheze accesul utilizatorilor la conținutul cu caracter terorist în toate statele membre în termen de o oră de la primirea ordinului respectiv.
Imediat ulterior, în conformitate cu art. 3 alin. (6) din Regulament, furnizorii de servicii de găzduire trebuie să informeze ANCOM la adresa tco.romania@ancom.ro, fără întârzieri nejustificate, prin intermediul formularului prevăzut în anexa II din regulamentul menționat[4], cu privire la eliminarea conținutului cu caracter terorist sau la blocarea accesului la conținutul cu caracter terorist în toate statele membre ale Uniunii Europene, cu indicarea, în special, a datei și orei eliminării sau blocării respective. În cazul în care furnizorul de servicii de găzduire nu poate respecta ordinul de eliminare din motive de forță majoră sau dintr-o imposibilitate de facto care nu îi este imputabilă, inclusiv din motive tehnice sau operaționale justificate în mod obiectiv, sau ordinul de eliminare conține erori evidente ori nu conține informații suficiente pentru a permite executarea sa, prin intermediul formularului prevăzut în anexa III din Regulamentul[5] acesta prezintă ANCOM motivele respective fără întârzieri nejustificate, termenul de 1 oră pentru eliminarea respectiv blocarea conținutului fiind prorogat până la încetarea motivelor respective.
În situaţia în care eliminarea la sursă a materialului de propagandă teroristă sau a conţinutului cu caracter terorist nu este fezabilă și pentru eficientizarea implementării măsurii în orice situație de fapt, Legea nr. 535/2004 a prevăzut, suplimentar celor de mai sus, încă două pârghii pentru implementarea unui ordin de eliminare emis de ANCOM:
Totodată, furnizorii de servicii mass-media sunt responsabilizați în legătură cu prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire în scopuri teroriste, acestora revenindu-le obligația de a nu promova sau facilita promovarea de idei, concepții, doctrine sau atitudini care fac apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau pot susține cauza şi/sau activități ale entităților teroriste[8].
TERMENI-CHEIE
Conținut cu caracter terorist înseamnă unul sau mai multe dintre următoarele tipuri de materiale, și anume:
Furnizor de servicii de găzduire înseamnă un furnizor de servicii astfel cum sunt definite la articolul 1 litera (b) din Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European și a Consiliului ( 14 ) care constau în stocarea informațiilor furnizate de furnizorul conținutului la cererea acestuia.
Furnizor de conținut un utilizator care a furnizat informații care sunt sau au fost stocate și diseminate către public de către un furnizor de servicii de găzduire.
Diseminare către public înseamnă punerea unor informații la dispoziția unui număr potențial nelimitat de persoane, la cererea unui furnizor de conținut.
Ordin de eliminare: act administrativ emis în aplicarea art. 3 şi 4 din Regulamentul (UE) 2021/784 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind prevenirea diseminării conținutului online cu caracter terorist.
Măsurile specifice ce trebuie avute în vedere de furnizorul de servicii de găzduire sunt stabilite prin art. 5 din Regulament.
OBLIGAȚIILE FURNIZORILOR DE SERVICII DE GĂZDUIRE
[1] Conform articolului 288 din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene, un regulament este obligatoriu pentru statele membre ale Uniunii Europene și are aplicabilitate generală. Totodată, conform art. 148 alin. (2) din Constituția României, republicată, reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne.
[2] Potrivit art. 382 alin. (2) pct.1 lit. a) coroborat cu pct. 2 pct. 2 lit. a) din Legea nr. 535/2004, autoritatea competentă în România este ANCOM în ceea ce privește emiterea ordinelor de eliminare în baza solicitării motivate a autorității naționale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului. Totodată, conform art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/784, se recunoaște pe teritoriul național autoritatea oricărei altei instituții competente din unul dintre Statele Membre, lista cu acestea putând fi accesată la adresa https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/internal-security/counter-terrorism-and-radicalisation/prevention-radicalisation/terrorist-content-online/list-national-competent-authority-authorities-and-contact-points_en
[3] Structura ordinului de eliminare este stabilită în cadrul anexei I la Regulamentul (UE) 2021/784.
[4] Formularul se poate obține de la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32021R0784&qid=1684391334169
[5] ibidem
[6] Art. 382 alin. (7) și (8) din Legea nr. 535/2004.
[7] Art. 382 alin. (9) din Legea nr. 535/2004.
[8] Art. 382 alin. (11) din Legea nr. 535/2004.
CONTEXT
Una din preocupările constante ale autorităților publice este aceea de a preveni răspândirea conținutului online cu caracter terorist, normele legale în materie fiind stabilite în Regulamentul (UE) 2021/784 al Parlamentului European și al Consiliului privind prevenirea diseminării conținutului online cu caracter terorist[1] și în Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările și completările ulterioare.
Prin adoptarea Regulamentului (UE) 2021/784 privind prevenirea diseminării conținutului online cu caracter terorist (denumit în continuare Regulament sau Regulamentul), Uniunea Europeană a introdus o serie de măsuri pentru a preveni utilizarea abuzivă a serviciilor de găzduire pentru difuzarea de conținut terorist online, pentru a garanta buna funcționare a pieței unice digitale, asigurând în același timp încredere și securitate.
Regulamentul se aplică furnizorilor de servicii de găzduire care oferă servicii în UE, fie că au sau nu sediul principal în statele membre.
Regulamentul, intrat în vigoare în 7 iunie 2021, stabilește reguli clare și transparente pentru a se asigura că, atunci când este identificat conținutul terorist, acesta este eliminat de pe platforma online, pentru a se asigura că serviciile acesteia nu pot fi utilizate abuziv, și totodată, prin instituirea unor garanții puternice, pentru a se asigura că libertatea de exprimare și de informare sunt pe deplin protejate. În concret, Regulamentul stabilește o serie de măsuri pentru abordarea diseminării publice a conținutului cu caracter terorist online, inclusiv:
Totodată, Regulamentul include o serie de măsuri de protecție și răspundere pentru asigurarea transparenței și a drepturilor legale. Acestea includ norme care se referă la obligația de transparență a furnizorilor de servicii de găzduire, la publicarea rapoartelor privind transparența întocmite de autoritățile naționale, a căilor de atac pentru furnizorii de servicii de găzduire și pentru furnizorii de conținut și a procedurilor de urmat în cazul eventualelor contestații.
În România, autoritățile competente în prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire pentru diseminarea către public a materialelor de propagandă teroristă şi a conținutului cu caracter terorist sunt:
Serviciul Român de Informații are calitatea de autoritate națională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului, Autoritatea Națională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii și Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Poliției Române au atribuții individualizate de prevederile art. 382 alin. (2) din Legea nr. 535/2004.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este mandatată, în conformitate cu art. 382 alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 535/2004, să emită ordinele de eliminare la care face referire art. 3 din Regulament, în baza solicitării motivate a Serviciului Român de Informații, în calitate de autoritate națională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului potrivit art. 382 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 535/2004.
Mecanismul stabilit prin Regulament prevede faptul că autoritatea competentă[2] va emite un ordin de eliminare[3] prin care furnizorul de servicii de găzduire este obligat să elimine conținutul cu caracter terorist sau să blocheze accesul utilizatorilor la conținutul cu caracter terorist în toate statele membre în termen de o oră de la primirea ordinului respectiv.
Imediat ulterior, în conformitate cu art. 3 alin. (6) din Regulament, furnizorii de servicii de găzduire trebuie să informeze ANCOM la adresa tco.romania@ancom.ro, fără întârzieri nejustificate, prin intermediul formularului prevăzut în anexa II din regulamentul menționat[4], cu privire la eliminarea conținutului cu caracter terorist sau la blocarea accesului la conținutul cu caracter terorist în toate statele membre ale Uniunii Europene, cu indicarea, în special, a datei și orei eliminării sau blocării respective. În cazul în care furnizorul de servicii de găzduire nu poate respecta ordinul de eliminare din motive de forță majoră sau dintr-o imposibilitate de facto care nu îi este imputabilă, inclusiv din motive tehnice sau operaționale justificate în mod obiectiv, sau ordinul de eliminare conține erori evidente ori nu conține informații suficiente pentru a permite executarea sa, prin intermediul formularului prevăzut în anexa III din Regulamentul[5] acesta prezintă ANCOM motivele respective fără întârzieri nejustificate, termenul de 1 oră pentru eliminarea respectiv blocarea conținutului fiind prorogat până la încetarea motivelor respective.
În situaţia în care eliminarea la sursă a materialului de propagandă teroristă sau a conţinutului cu caracter terorist nu este fezabilă și pentru eficientizarea implementării măsurii în orice situație de fapt, Legea nr. 535/2004 a prevăzut, suplimentar celor de mai sus, încă două pârghii pentru implementarea unui ordin de eliminare emis de ANCOM:
Totodată, furnizorii de servicii mass-media sunt responsabilizați în legătură cu prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire în scopuri teroriste, acestora revenindu-le obligația de a nu promova sau facilita promovarea de idei, concepții, doctrine sau atitudini care fac apologia actelor de terorism, îndeamnă la comiterea unui act de terorism sau pot susține cauza şi/sau activități ale entităților teroriste[8].
TERMENI-CHEIE
Conținut cu caracter terorist înseamnă unul sau mai multe dintre următoarele tipuri de materiale, și anume:
Furnizor de servicii de găzduire înseamnă un furnizor de servicii astfel cum sunt definite la articolul 1 litera (b) din Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European și a Consiliului ( 14 ) care constau în stocarea informațiilor furnizate de furnizorul conținutului la cererea acestuia.
Furnizor de conținut un utilizator care a furnizat informații care sunt sau au fost stocate și diseminate către public de către un furnizor de servicii de găzduire.
Diseminare către public înseamnă punerea unor informații la dispoziția unui număr potențial nelimitat de persoane, la cererea unui furnizor de conținut.
Ordin de eliminare: act administrativ emis în aplicarea art. 3 şi 4 din Regulamentul (UE) 2021/784 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind prevenirea diseminării conținutului online cu caracter terorist.
Măsurile specifice ce trebuie avute în vedere de furnizorul de servicii de găzduire sunt stabilite prin art. 5 din Regulament.
OBLIGAȚIILE FURNIZORILOR DE SERVICII DE GĂZDUIRE
[1] Conform articolului 288 din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene, un regulament este obligatoriu pentru statele membre ale Uniunii Europene și are aplicabilitate generală. Totodată, conform art. 148 alin. (2) din Constituția României, republicată, reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne.
[2] Potrivit art. 382 alin. (2) pct.1 lit. a) coroborat cu pct. 2 pct. 2 lit. a) din Legea nr. 535/2004, autoritatea competentă în România este ANCOM în ceea ce privește emiterea ordinelor de eliminare în baza solicitării motivate a autorității naționale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului. Totodată, conform art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/784, se recunoaște pe teritoriul național autoritatea oricărei altei instituții competente din unul dintre Statele Membre, lista cu acestea putând fi accesată la adresa https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/internal-security/counter-terrorism-and-radicalisation/prevention-radicalisation/terrorist-content-online/list-national-competent-authority-authorities-and-contact-points_en
[3] Structura ordinului de eliminare este stabilită în cadrul anexei I la Regulamentul (UE) 2021/784.
[4] Formularul se poate obține de la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32021R0784&qid=1684391334169
[5] ibidem
[6] Art. 382 alin. (7) și (8) din Legea nr. 535/2004.
[7] Art. 382 alin. (9) din Legea nr. 535/2004.
[8] Art. 382 alin. (11) din Legea nr. 535/2004.