Printeaza Pagina

Prezentari sustinute în cadrul conferintei

“Reforma reglementarii comunicatiilor: în cautarea strategiei câstigatoare”

Conferinta organizata de Autoritatea Nationala pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), România

13 noiembrie 2007, Novotel Bucharest City Centre Hotel, Bucuresti

 

Deschidere

Cuvânt de bun-venit

Dan Georgescu, Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementare în Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), România

Prima sesiune

Industria europeana de comunicatii despre obiectivele strategice ale reglementarii: de la concurenta interna la competitivitate globala

Speakeri:

Panagis Vourloumis, Chairman & CEO, OTE, Grecia

Ian Gray, CEO Central and Eastern Europe, Vodafone Group

Hubertus von Roenne, Director, Strategic Deal Management, BT Global Services si membru al consiliului ECTA

Thiery Millet, Director Comercial, Orange România

Yorgos Ioannidis, CEO, Romtelecom, România

Gazda:    

Dan Georgescu, Presedintele ANRCTI, România

În preajma publicarii de catre Comisia Europeana a propunerilor de revizuire a directivelor europene în domeniul comunicatiilor, reprezentanti ai unor grupuri cu prezenta redutabila în Europa, în sectoare de business care manifesta tendinte pronuntate de convergenta, îsi prezinta viziunea asupra obiectivelor strategice care ar trebui sa ghideze reglementarea sectorului comunicatiilor electronice.

-          Care sunt obiectivele strategice ale industriei de comunicatii? Care sunt principalele probleme de reglementare întâmpinate? Care ar trebui sa fie obiectivele strategice ale reglementarii în Europa? 

-          Este concurenta pe pietele nationale, ca obiectiv asumat de actualul cadru european de reglementare, un motor al competitivitatii globale a industriei de comunicatii europene? Câta concurenta si ce fel de concurenta e benefica? Cine sunt jucatorii care vor purta steagul competitivitatii europene?

-          Cum privesc companiile existenta unor „solutii nationale” la problemele concurentiale în contextul unei piete unice cu jucatori pan-europeni? Care este impactul inconsistentei practicilor nationale de reglementare asupra companiilor si cât de importanta este identificarea unei politici si a unor obiective strategice comune ale reglementarii în Europa? De exemplu, ce ar trebui facut pentru a asigura ca pe piata comuna concurenta nu este distorsionata prin faptul ca operatori din unele state membre trebuie sa plateasca tarife de terminare în retelele mobile substantial mai mari decât în altele?

A doua sesiune

 

Reglementarea comunicatiilor electronice în Europa: concept  politico-strategic la scara europeana sau solutii nationale?

Speakeri:

Paraskevi Michou, Seful Unitatii Proceduri Asociate Masurilor Nationale de Reglementare, Directoratul General pentru Societate Informationala si Media (DG INFSO), Comisia Europeana

Daniel Pataki, Presedintele Grupului Reglementatorilor Europeni (ERG) 2008 si Presedinte al NCAH, autoritatea de reglementare din Ungaria

Gabrielle Gauthey, Membru al Consiliului Executiv al ARCEP, autoritatea de reglementare din Franta

Ian Hargreaves, Senior Partner, Consiliul Ofcom, autoritatea de reglementare din Marea Britanie

Comentator:

Prof. Martin Cave, Director, Centre for Management under Regulation, Warwick  Business School, Marea Britanie

Gazda:

Alexandrina Hîrtan, Vicepresedinte ANRCTI, România

Competitivitatea industriei europene de comunicatii depinde de coerenta sistemelor de reglementare aplicate în tarile membre. Unul dintre factorii de succes cheie ai initiativei i2010 este crearea unei piete interne deschise si competitive a comunicatiilor electronice. Comisia Europeana si Grupul Reglementatorilor Europeni manifesta o preocupare tot mai intensa pentru cresterea eficientei si a coerentei masurilor de reglementare adoptate în tarile membre, în efortul de a construi aceasta piata interna de care depind sansele de competitivitate globala ale industriei europene ICT.

În acest demers, una dintre cele mai dificile provocari este reprezentata de nevoia unei întelegeri si abordari comune la nivel european a unor elemente-cheie ale sistemului de reglementare, care se pot traduce în obiective politice si strategice ale reglementarii. Iata câteva exemple:

-          Care este modelul optim de concurenta – bazata pe infrastructuri sau pe servicii – pentru fiecare tip de peisaj tehnologic, investitional si de consum (preferinta a consumatorilor) si începând de la ce nivel actiunea reglementatorului, pentru a fi eficienta, trebuie sa se orienteze cu precadere catre promovarea acelui model de concurenta într-o piata data? 

-          Care este nivelul dezirabil de concurenta? Concurenta perfecta trebuie sau nu sa fie un obiectiv al reglementatorului? Ce factori ar putea justifica în mod obiectiv asimetrii între tarifele de terminare percepute de diferiti actori de pe piata si pentru cât timp? Diferentele tehnologice  pot justifica o asimetrie permanenta? Într-o piata caracterizata de o tot mai accentuata convergenta si de accelerarea concurentei între fix si mobil, ar trebui ca metodologiile de calculatie si principiile ce stau la baza acestora sa convearga, cu consecinta reducerii asimetriei dintre tarifele de terminare în retelele fixe si tarifele de terminare în retelele mobile? Este un nivel redus de concurenta acceptabil pe pietele de oligopol (precum telefonia mobila) si daca da, în ce conditii?

-          Care este calitatea dezirabila a concurentei? Reglementatorul poate fi multumit cu concurenta bazata pe pret sau trebuie sa încerce sa promoveze o concurenta bazata pe calitate, diversitate si inovatie?

În contextul lipsei unei politici si a unor obiective strategice comune, acompaniate de ghiduri detaliate de implementare inclusiv cu privire la metodologiile utilizate pentru aplicarea remediilor, explicitate si asumate atât la nivelul statelor membre, cât si al Comisiei Europene, creste riscul aparitiei unor practici de reglementare inconsistente sau ineficiente.

A treia sesiune

 

O strategie de reglementare în dezbatere publica: focus pe sectorul comunicatiilor electronice din România  

Prezinta:

Alexandrina Hîrtan, Vicepresedinte ANRCTI, România

Comentatori în panel:

Konstantinos Ploumpis, Director General Reglementari, OTE, Grecia

Luc Herminjard, Vicepresedinte Reglementari, Orange – FT Group

Paul Ryan, Director Politici Publice, Vodafone Group

Chris Hutchins, Director Politici Publice, Liberty Global

Gazda:

Ilan Schory, Senior Partner, TASC Strategic Consulting

Dupa un exercitiu de consultare a industriei de comunicatii de aproape un an, reglementatorul român propune un set de obiective strategice care vor ghida actiunea de reglementare pâna în anul 2010. România este o piata importanta pentru grupuri comerciale cu o prezenta puternica în Europa, reprezentanti la nivel înalt ai departamentelor de politici publice si reglementari ale acestor grupuri fiind invitati sa comenteze pe marginea strategiei de reglementare care va fi implementata de autoritatea de reglementare din România. Ei vor aduce în dezbatere perspectiva altor piete unde grupurile lor sunt prezente, precum si o perspectiva mai larga, cea a jucatorului cheie într-un sector european al comunicatilor electronice în lupta pentru competitivitate globala.  

Documentul final de strategie va fi supus consultarii în luna octombrie, iar varianta în limba engleza va fi disponibila online la adresa www.anrcti.ro